|
|
|
|---|---|
|
Som alla redan vet sedan länge så står det att den skall ha Castrol TWS 10w60......och den är ju ganska dyr....... Så det jag undrar är duger inte Mobil 1 formula 5w50 , vad jag vet så är det ju en ganska bra olja eller ? Billy B-10 Länk | |
|
Alltså , kanske ska förklara frångan bättre !!! Vad är det för skillnad mellan dessa motoroljor , någon KUNNIG här på forumet som kan ge en bra förklaring ???? Billy B-10 Länk |
|
|
*Frågan***** ska det stå Billy B-10 Länk |
|
| Går alldeles utmärkt att köra med den, har själv haft den i min B6:a. Kör dock med Castrol RS 10w60 nu. | |
|
Tryggvesson off topic fråga, men jag såg att du har en b6 3.5. jag har för mig att det sitter exctraxtor orignal på dom?? Mvh/Mats Alpina Power! |
|
|
Ja , det sitter extraktor original på B6 3,5 och även B-10 3,5.... Billy B-10 Länk |
|
|
då en annan fråga. rätta mig om jag har fel. 3.5 är ju en m30 motor. det är även 2.8. om så är fallet borde extraktor passa även på en 2.8 lr?? tacksam för svar. //Mats Alpina Power! |
|
|
Hej Billy! Den oljan duger säkert, MEN när jag körde B10 så var min erfarenhet att bilen tar mycket mer olja än med Castrol 10-60. Good luck |
|
|
En 10W60-olja är mer tjockflytande än en 5W50-olja. Det gäller både när oljan är kall och varm. Om en biltillverkare säger att bilen "skall ha" en 10W60-olja, är det inte att rekommendera att man använder sig av en tunnare olja än så. Normalt sett anger biltillverkarna vilka oljekvaliteter som skall användas i bilen. Ibland brukar de även peka ut en speciell olja/fabrikat, men det handlar oftast om marknadsföringskontrakt som är tecknade mellan tillverkarna av olja och biltillverkaren. Dvs. det som är viktigt är: 1. Oljans viskositet (främst varmviskositeten som inte får vara för låg) 2. Lägsta godkända ACEA- och API-klassningar (T ex API SJ och ACEA A3, vilka inte får underskridas) 3. Eventuella biltillverkarspecifika klassningar (men mig veterligen har inte Alpina några egna oljeklassningar, vilket dock BMW har) Med andra ord borde vilken helsyntisk 10W60-olja som helst fungera bra, om den uppfyller API och ACEA-klassningarna som Alpina anger i instruktionsboken. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag kör min ögonsten på rally formula 5-50, o d har gått bra hittills... Tror att det är en utmärkt olja. Ska nog till exremfall om den ska vara sämre än 10-60 | |
|
Johan B: Tackar för ett mycket bra svar !!! Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.