AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.259

Färg på blinkersglas...?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Kort fråga: Får man ha röda blinkersglas bak?

Annorlunda uttryckt: Om man tonar glasen röda, blinkar det verkligen orangegult om man sätter i orange lampor?

Undrar
///Pewe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nej det får man inte. Lampglasen skall vara 1, orange eller 2, vita med en orange lampa monterad i. Lär ge nedslag både vid besiktning eller om du blir stoppad för en flygande kontroll.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Hmmm... Såg en snygg E34 i läsargalleriet med röda blinkersglas bak. En idé tändes...;-)

///Pewe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har inte 100% koll på eftermarknaden, om det mot förmodan skulle säljas några röda glas som är typade(TUV-godkända eller dylikt). Men att måla själv är inte lagligt. Vad säger Jesperado, vår ASB i etern:)

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Målade glas är inte godkända, men är glasen färgade och E eller TUV märkta är dom godkända. Finns alla möjliga färger på bakljus har jag sett, röd, vit, blå, grön mm.
518i slow mobil
Man får alltså inte lacka om bakljusen hemma, trode jag. Alla kör ju med det i 08a området...

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg åker i 08 och är har inte omlackade lampglas. M3 CAB och firren har inte det heller...

518i slow mobil
Många har det här uppe i alla fall... Trode det var algligt om allt lös med rätt färg...

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med Koni m fl. om att det inte är lagligt med tonade/hemmamålade baklyse. Själv har jag tonat mina röda och visst blinkar det mer rött än orange, men besiktnings-gubben sa bara att han tyckte det va snyggt så jag körde ut utan anmärkning. Det jag vill säga med dettta inlägget är att jag hade nog mer tur än normalt. Det är väl som med mycket annat Snygg men olagligt. Tona på och byt lycktor när du skall till bilprovningen. Hur ofta har polisen tid/råd att stanna dig för att du blinkar lite mer rött än orange?

P.S: Att sätta i organgelampa tyckte jag av någon anledning bara blev sämre.

In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Jag hade det tidigare å gick igenom besiktningen, tur får nog tilläggas för det är olagligt : ) Audi har visserligen det som orginal på vissa modeller med då är det TUV godkända som någon sa tidigare.

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Kollade själv upp källan. Så här står det i Fordonskungörelsen (1972:595)

11 § Bil och motorredskap klass I, skall ha följande utrustning.

Utrustning
- - - - - - - - - - - -
Körriktningsvisare: Behövs ej på chassi utan förarhytt

Bakifrån synliga: En visare på vardera sidan som kan visa orangegult ljus bakåt.

Framifrån synliga: En visare på vardera sidan som kan visa orangegult ljus framåt.

Från sidan synliga: En visare på vardera sidan som kan visa orangegult ljus åt sidan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

(var tvungen att klippa lite i texten...)

Min tolkning är glasklar! Det står ingenting om färgen på själva glasen. Det viktiga är vilken färg som kan visas när blinkersen används. Om man lyckas med konsstycket att få ett rött, blått, svart eller eller grisskärt glas att lysa med orangegult ljus så borde det vara OK. Vill dock poängtera att det KAN finnas undantag som säger något annat. Fordonskungörelsen är en lag med generell tillämpning, men Vägverket har rätt att meddela mer detaljerade bestämmelser. Jag kunde dock inte hitta nåt undantag någonstans (utom undantaget nedan). Kontentan är att om Polisen eller Bilprovningen säger något annat skulle jag hänvisa dem till ovanstående bestämmelser. Vad säger vår man från Bilprovningen?

Såg nyligen en tråd om sidoblinkers hos "flyttgods". Hittade detta hos Vägverket (VVFS 1994:5).

---------------------

10.2.1 Detta avsnitt gäller undantag från fordonskungörelsen (1972:595) och dessa föreskrifter för bil samt släpvagn som dras av bil, som utgör flyttsak eller som har förvärvats från utlandet genom arv eller testamente.

Ett fordon som omfattas av lagen (1978:69) om försäljningsskatt på motorfordon är att anse som flyttsak om beskattningsmyndigheten medgivit befrielse från skatten enligt 16 § i försäljningsskattelagen. Annat fordon är att anse som flyttsak om de förutsättningar för skattebefrielse som sägs i 16 § är uppfyllda.

Ett fordon som har erhållit undantag enligt 10.2.2 eller 10.2.3 får inte godkännas för yrkesmässig trafik för personbefordran.

10.2.2 Undantag från fordonskungörelsen (1972:595)

Fordon får brukas i trafik även om:
-bilbälte saknar upprullningsdon,
-bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus,
-framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus,
-från sidan synliga körriktningsvisare saknas.

Mvh
///Pewe
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
jag tror att hindret med målning är att man inte får måla på reflexen.. sen finns det ju dimmning respektive "målning" (nästan så man tror att vissa använder pensel..)
Jag har röd-spryade blinkers-glads och det gick igenom besiktningen......!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett glas ska ju vara märkt, och får inte ändras på något sätt.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.