AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.534

PROVKÖRNING: BMW 535d se länk

Sida 2 av 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den atxiförare av en E60 530dA 04 i stockholm som KCRade sin bil och sen sköt lådan fick en dyrbar läxa:))
Asken
helvete också men nu får bmw pisk av merca dieseln som kommer
0-100 på 5.3sek i nya slk 320cdi
Nya SL 400 CDI med 315 hk lär bli ännu vassare än SLK, visserligen 0,5 sek långsammare 0-100 men den lär vara ganska maffig i vänsterfilen...

Nu väntar vi bara på 645d!

//Chrille
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Tänkte gå tillbaka lite till ämnet. Provkörning av 535d har jag inte gjort än men (väntar....) om någon på forumet har, är det någon som märkte om det satt ett spjäll i ena avgaspipan? Vad har den för syfte isf?

Tydligen var det en 535d i morgontraffiken i Göteborg i morse som hade det spjället.

/Christian
Snart 535dAT -05
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
chrisod: Japp det stämmer att det sitter något i den högra pipan som täpper till då och då, som ett spjäll. Vet inte vad det har för funktion dock. Måste säga att det är en maffig vagn helt klart. Nu är inte min inkörd än då jag bara haft den en vecka och bara kört 300 mil. Förbrukningen på första tanken var 0,81 men då var det lite "säkra" omkörningar som gjordes och inte så ekonomisk körning. Min förra bil var en 530d -04 och visst gick den fint, men det ÄR en tydlig skillnad mellan dessa bilar helt klart.
Champ
Diesel é sexigt ...

Enl. vägverkets senaste rapport över jmfr. mellan bensin - diesel:

Diesel
släpper ut 25-35 mindre Co
Släpper ut mer kväveoxider (försurning)

Bensin avgaser ger större risk för cancer
Diesel släpper ut 6-7 ggr mer partiklar vilket leder i högre grad till
luftvägssjukdomar än bensin

I de nordliga länderna är diesel bilen att föredra pga att den "påverkas" mindre av kallt klimat. Bensinaren med kallstarter ger stor miljöpåverkan.

Tyvärr är det äldre diesel bilar (95-98) mot nyare bensinare i rapporten!
Vad hade man väntat sig av dieselhatarna som inte verkar bry sig om övriga Europa och Co utsläpp!

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Spjället i avgasröret finns även på 545i.

Detta stänger av det högra röret under vanlig färd, men öppnar vid fullgas för bra flöde och skönare avgas ljud.

Grunden till att den stänger det högra röret är för att sänka ljudnivån i motorvägsfart.

Man ser det även ganska lätt att det är högra röret om används mest (då skiten bränner fast där snabbast)...

.. och ja, det fungerar perfekt.. Låg ljud nivå i min farbrors 545iA vid lugn körning, men vid hårdare körning = V8 :-D

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja jädrar vilken bil... Hade inte kört BMW på nästan ett år när den gode Asken tittade förbi härom kvällen med en sprillans ny 535d som någon snäll och omdömeslös bilhandlare hade lånat ut till honom. Sen blev det åka av.

Kan inte glömma de vilda skriken från högerstolen när det dök upp ett rådjur på vägen mellan Södertälje och Gnesta. Till saken hör att det var 70 på vägen och 535an var uppe i nästan 200. Nu kanske man slipper kommentarer om "rullatorkörning" ett tag.

Vilken dj-a bil, kort sagt. Sjukt vridmoment och fantastisk att köra.

Oh Lord wont you by me a twin-turbo Bimmer....
Hmmm.... Drygt 200 på 70-väg... Låter omdömeslöst i överkant om jag får säga det själv. Den som gör så bör nog hålla sig till att köra rullator tror jag bestämt, inte bil.

//Chrille
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Harley-Parkinsson?:)
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.