AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
746

Missljud i motorutrymmet 325ix -88

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Nyligen har jag uppmärksammat ett knepigt missljud. Det är som ett
skorrande eller skrapande som kommer och går, men bara då jag står stilla vid tomgång och upp till ca 1500 rpm. Det är nästan rytmiskt och låter mest vid varm motor. Det är inte från koppling eller växellåda. Ej heller från kamaxel eller ventiler. De låter fräscha. Inga problem med generator eller servo-remmar. Det är ganska svårt att höra ljudet då man står brevid med motorhuven öppen. Hör lite grann men kan inte lokalisera var det kommer från. Möjligen kommer ljudet snarare under ifrån. Inne bakom ratten däremot hörs skorrandet tydligt. Det känns inte heller som att det är något från avgassystemet. Får för mig att jag känner vibrationer i bromspedalen då skorrandet kommer, men är inte säker på om detta kan vara något..

Hjålp!

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Inga teorier?
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
blir det nån skillnad när du trampar ner kopplingen??

Urtrampningslagret???

Alpina Power!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Alpina:

Tack för svar!

Nej ingen skillnad då man trycker ner kopplingen.

Jag funderade på om servopumpen skurit men det blir ingen förändring på missljudet då jag svänger på ratten. Och ratten går lätt och bra som tidigare.

Svekke
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
hoppas det löser sig.. svårt att avgöra när man inte hör det själv.

lycka till

Alpina Power!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ja då hittade jag felet. Trodde det skulle bli dyrt men icke. Hade haft bilen inne tidigare på kamremsbyte och mekanikern hade sen spänt generatorremmen alldeles för hårt. Tydligen belastades diverse lager så hårt att de började skorra.. Släppte upp så det blev ca 1-2 cm spel och plötsligt försvann missljudet! Skönt sen eftersmörjde jag remskivorna med lite 5-56. Det blev tyst o bra.

Svekke
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
trevligt att det löste sig.

Är en skylt bara en anvisning av vad man bör göra?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.