AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
662

Motorproblem...eller ej!?

Har haft lite problem med bilen att den druckit vatten. Har trott hela tiden att det vart topplockspackningen som varit boven till vattenläckaget, så idag mätte jag kompet på alla cylindrar o fick värdet till 13 på alla, varken mer eller mindre på någon. Men är inte det kompet lite för högt?
Så nu vet jag inte vad det är som göra att bilen dricker vatten. Har varken olja i vattnet, eller tvärtom!

Tänkte också på och fråga om en välldigt..välldigt liten spricka i vattenpumps-packningen kan göra att den dricker vatten, alltså runt 1,5 liter på 150 mil typ. Kan det vara så att det skapas mycket högt tryck i systemet när jag kör bilen snabbt/hårt som gör att det sprutar ut. Den läcker ej å tomgång eller avstängning från vattenpumpen.

Mvh
Henke
Tyvärr :( Komptest är INTE ett tillförlitligt sätt att kolla toppackningen på. Det krävs att du "blåst" packningen för att få ett tveklöst provresultat. Det hade du garanterat märkt. Prova med att trycksätta vattensystemet o kolla om det läcker någonstans (vet inte men 0,5 kg borde funka). De bilmekaniker jag pratat med säger annars samma sak:

1. Uteslut allt annat först. Alltså kolla ALLT från vattenpump till värmepaket.

2. När inget annat finns kvar... ja då skruvar man ner eländet o kollar.
Okej, men jag har en känsla utav att toppackningen har gått, inte mycket alltså men. Den ryker ju lite vitt mm, det borde ju inte enbart vara vattenpumpen som är boven. Om vattenpumpen läcker så känns det som att den inte gör det så mycket iallfall. Hade lite funderingar på om den hade gått sönder vid cyl 3 tror jag det var. För det tändstiftet såg lite knepigt ut.
Kan någon svara mig hur ett tändstift ser ut om det läcker in kylarvatten i en cylinder?

Mvh
Henke
Kanske kan slänga in en annan snabb liten fråga också. Är det snabb leverans på motornord?

Mvh
Henke
Jag beställde toppackning från dem för ett tag sen. Tog 1 eller 2 dagar (tror det var en) för de hade den på lager o jag ringde på morgonen.
Okej, tackar.
Ingen som har flera tips?

Mvh
Henke
Ingen som har svar på frågan?, hur ett tändsift ser ut om det läcker in kylarvatten i förbränningsrummet?. ser tändstiftet vit/bränd ut typ?

Mvh
Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.