|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte åka ner till Tyskland och har ju alltid kört över Helsingborg/Helsingör. Men har ju aldrig åkt över Öresundsbron går det fortare den vägen och vilket alternativ är billigast. | |
| Bron kostar ju 150 per resa inte mycket | |
bustorp |
Bagarn: Jag vill minnas att jag betalade nästan 300 per resa. Vad är det för pris? Är det rabatterat? Ödmjukhet inför kunskapen. |
| Pris 285 sorry jag kollade fel jag ska jälv till tyskland för att köpa barnvagn, det blir och räkna om. Länk | |
|
Snabbare och billigare med båt tycker jag. Har provat några gånger, tjejen är från Helsingborg och målet brukar vara Köpenhamn. Tur och retur med båt kostar 295 (per bil) om man gör det samma dag. Blir dyrare om man är borta längre, men aldrig dyrare än bron tror jag. Det är 6 mil kortare total enkel resväg, så det är mer än 6 mil kortare att köra. HH är väl lite billigare än Scandlines men lite trassligare att ta sig till. Vi brukar åka med Scandline. |
|
|
Men går det snabbare att ta sig via Malmö än via Helsingborg jag skall ju vidare till Rödby hittade att det kostar 150:- per resa alltså 300.- ToR eller 1410:. inkl färja Rödby-Puttgarden ToR. |
|
|
Tack Ilive to ride du hann svara medans jag skrev mitt inlägg. |
|
|
Priserna kan du jämföra här: Länk Länk Det finns ibland kombinationsbiljetter och specialerbjudanden, glöm inte att kolla dessa. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Johan_Sun |
En annan faktor är dessutom att man bara MÅSTE åka över bron nångång, det är faktiskt imponerande! Jag har gjort det ett antal gånger men det är lika imponerande varje gång. Hälsningar Johan S. |
|
30-60 minuters incheckande och köande in och ut för en futtig båtresa på 20 minuter är överreklamerat .. bättre att passera betalstationen med min BroBizz i ca 30 km/h och susa över bron... BM: du har mail... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
En faktor som oxå väger tungt är att du kommer till den tungt bimmerbelastade vackra staden Malmö om du tar öresundsbron. Sen måste jag hålla med om att det äe en liten upplevelse åtminstone första gången at åka över bron. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
30-60 minuters väntan är det inte vid denna årstiden. Jag skulle definitivt ta båten men jag är kanske partisk. Det är ju även skönt med en paus om man kört långt. /Martin Länk |
|
|
Jo det är ju nästan ett måste att ha kört över bron åtminstone 1gång i livet. Jag har ju bara sett den från luften på väg ner till Köpenhamn och det var en mäktig syn från skyn. |
|
|
RM: jo då först in genom Hbg via Hälsobacken alt. runt hela eländet sedan runt halva hamnen köa in, betala stå i fil vänta för på körning, stå och köa för avkörning köra runt halva hamnen i Helsingör, sedan genom Helsingör ...etc etc Så ganska sanbbt blir den där 20 minuters båtresan ett projekt på minst 60 minuter från det dä svänger av E6/E20 innan du är ute på vägen igen Jag vågar nästan lova dig att från säg Ängelholm ner tillden där stora Shellmacken söder om Köpenhamn är det om inte klar vinst över bron så ialla fall dött lopp... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ta bron för guds skull, då slipper du dessutom att knö dig igenom HBG och Helsingör och vänta på färjorna. Är vad jag vet ännu inte motorväg fram till färjelägret på den danska sidan. Dessutom är det som många redan påpekat en vacker upplevelse att köra bron. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
V12 LeMans |
varför inte testa bägge hållen , ena hållet ner och andra hållet hem , och se vilken man tycker är bäst , ;-) . ( min syster bor strax söder om Lund , tar en ca halv timme för henne till Köpenhamn med bil och brobizzen på rutan ) |
|
Gasar-Magnus har satt ytterligare resplanegriller med alternativet Trelleborg-Rostok och vila upp sig ett tag med en båttur. Jag har ju trots allt 175 mil ner till Malmö så det kan var skönt med ett break. |
|
|
Tja kommer man norrifrån o har åkt 5 timmar så kan det vara lite soft med en naturlig paus och ändå röra sig framåt. Då passar Helsingborg fint. Men bron är häftig! |
|
|
Självklart Helsingborg-Helsingör, men jag är kanske inte helt opartisk...:-) Men det är inte fel att sitta ner och ta en räkmacka och en bira(lättöl givetvis om man kör..). Har man sedan tur kanske man får sitta bredvid någon riktigt gammal cigarrbolmande dansk tant..... tvätta, tvätta, tvätta.... |
|
| Jag bor mellan Hbg och Malmö och brukar själv välja förbindelse efter vart jag ska. Men om du ska köra från Norrland: varför inte köra till Göteborg och ta kvällsfärjan till Kiel (Stena Line)? Då får du natten att vila på (eller göra dansgolvet), sen har du hela Tyskland framför dig nästa morgon. Fräsch och utvilad. Eller inte. | |
|
Tar alltid bron när vi kör Sthlm - Köpenhamn, då det är snabbast! Vi ska som regel till centrum i köpenhamn och då är bron snabbast. 1. man slipper kö vid Scandlines / HH-feries 2. man får köra BMW'n ytterligare 6 mil :) 3. man slipper de äckliga rökfylda färjorna 4. man slipper dörruppslag på färjorna 5. det är nästan ingen trafik ner längst kusten på den svenska sidan i förhållandet till den danska! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.