AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
829

Omformare 12 till 220

HAllå jag ska hjälpa en bekant att stoppa en laptop för navi dvd mm i en e36 och laddaren till laptopen står det 220v 1,5 amp och hur mycket omformare behöver jag till denna i watt.
Dr
342
Dredd
525d -10
Är det inte enklare att köpa en 12-volts laddare till laptopen?
Dom är ungefär lika dyra och med omformaren kan man ju köra lite andra prylar ifall man vill skrivare hårtork diskmaskin :-)
Du behöver en 300W omformare, inte för att datorn drar så mycket men för att det blir en strömstöt när datorns nätdel kopplas in, många omformare stannar då, en del går även sönder. Märkningen 230V 1,5A indikerar lite av detta, men vid normal drift kanske strömmen ligger runt 0,5A eller lägre på 230V-sidan.
Annars är som nämnts en speciell 12V-nätdel till datorn att rekommendera, totalförbrukningen blir lägre, mindre antal burkar i bilen, mindre risk för störningar osv.

FP
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Clas Ohlson har en bra biladapter för bärbara som jag själv använder till min laptop, när jag kör den i bilen med navigation.

Den är betydligt billigare än vad en 220 - 12 volts adapter är 329 kr mot närmare 700 kr.

Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Omvandlaren måste/bör vara stabil=den måste ge ut sinusvåg på
230V-delen.De enklare/billigare omvandlarna ger fyrkantsvåg. Elfa har en bra med sinusvåg. Jag har iof. testat själv att köra en äldre 300MHz laptop på en fyrkantsvågs omvandlare utan att få störning. Testa att köpa och prova. Om den inte stör så har du ju trotts allt spart en del pengar.

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Stämmer inte. En datornätdel gör inget annat än att likrikta nätspänningen, därefter hackas den (switchas) och transformeras till lägre utspänning. En fyrkantsformad (i praktiken trapetsformad) spänning får bara likriktaren att jobba effektivare.
Det stämmer att det finns andra utrustningar som kräver sinusformad spänning men hit hör inte datorer vilket iofs har hörts från en del håll.
De omformare som ger sinusformad spänning (i prisklasser som är acceptabla) har ofta mera problem med utsrålade störningar än de enklare modellerna pga PWM och dålig skärmning osv.
En omformare som är spänningsstabil vid olika belastningar kan lika väl vara av typ som ger kantvåg ut som ger sinus.

FP
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
En omvandlare med 300W uteffekt brukar dessutom vara specificerad för ett tillfälligt (stöt) uttag på 800-900W, bara som parentes =)

6a - för det är du värd
Eller om de är moderna: De har mjukstartsfunktion för att slippa haverier pga startströmmar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.