|
|
|
|---|---|
|
Tänkte skaffa mig en M3 cab framåt våren men har precis blivit erbjuden en Mercedes SLK 230K, lika gammal gått lika mycket! Hjälp vad ska jag göra, känns konstigt att byta mot en merca, men ändå . | |
|
Köpa cab brukar vara rejält billigare på vintern än på våren. En MB är ju ingen BMW, smaksak. Jämför priser på tex www.bytbil.com eller www.mercedes-benz.se:s begagnatlager. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Byter Du märke så kommer du ångra Dig djupt för resten av livet! |
|
|
M 3: Om du inte är bra sugen på en Merca tycker jag att du ska välja M3cab. Körglädje och prestanda är någonting helt annat på M3'an (speciellt 3.2Cab). Utseendet är väl en smaksak, men en estorilblå M3 cab är väl bland det snyggaste som finns, medan jag tycker Mercor i allmänhet inte har lika sportig design (förutom nya SL500 såklart). Om du dessutom är van vid din nuvarande 3.2 M3'an så kommer 230SLK kännas trött, har "bara" 218 bhp. Men det är klart, det är ju rätt koolt med fällbar hardtop ;) //Wille |
|
| 218 bhp??????? | |
|
peka: BHP = Bromsade Kusar.... HK, mao... : ) (brakehorsepower) eller nåt..... Philip |
|
|
mmmm... men inte 218 va? |
|
|
Sorry vet inte var jag fick det ifrån: Länk? 145kW=197Bhp Ännu tristare :( Det är klart det finns ju en AMG också på 353 bhp men då blev det dyrare //Wille |
|
|
hmmm...om du måste köpa mercan så köp bmw:n oxå då!! :) Män utan hjärna kör bil med stjärna eller vad är det dom säger.... Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
|
Vilka 218 hästar, bilen känns snarare som 118 :)) Enligt reg. bevis ska de ha 194 mercedes hästar vilket är inte så mycket, men plåt cabben är ju utmärkt faktiskt även om det är det enda som är bra med bilen ! Ska nog försöka hitta en M 3 cab i alla fall :)) |
|
| M3 cabben är ju defenitivt flera gånger snyggare än en slk | |
Lotus Samuel |
M3: Frågan du ställer gör sig nog inte rätt på det här forumet. Ganska lätt att lista ut svaren innan =) Men M3:an är ju givetvis snabbast men det är ju inte samma typ av bil. Om du jämfört Z3 2.8 så hade jag kunnat rekomendera mercan men ska du ha en snabb cab så är det väl M3 som gäller. Varför inte kapa taket på den du har =) |
| KÖP EN M3-CAB. MERCAN KÄNNS SOM EN GAMMAL FISKEBÅT(LÅTER SOM EN OCKSÅ).M3:AN ÄR EN MKT FIN CAB,DET GÅR INTE ATT JÄMFÖRA DOM HÄR BILARNA.JAG VET FÖR JAG GJORDE MISSTAGET ATT KÖPA EN MERCA 230 SLK OCH DET VAR INGEN HITT....HAR FÖR ÖVRIGT ÄGT 3ST M3 CABBAR. DET ÄR LIVET.DET BLIR NOG EN TILL SOMMAREN I ÅR OCKSÅ. | |
| M-DANE vad var det för M3 -or du har haft 3.0 eller 3.2 och vilken rekomenderar du i så fall? | |
| Jag har ägt både 3.0 och 3.2 Jag tycker inte att det är så stor skillnad.Fördelen är att man kan få en 3.0 mycket billigare än en 3.2 Då tycker jag att du skall köpa en 3.0 då får du mycket pengar över och kan styla eller trimma eller göra något annat roligt för pengarna t.ex åka till Nürburgring och köra några varv. Men det är ju mitt tycke.Vilken du än väljer blir du säkert jättenöjd.Jag hade även den nya M3:an E46 karossen(den första i Sverige faktiskt)både coupén och cabben.Det var några fantastiska bilar men kostar mycket pengar. Nu har jag 2 favobilar 1st E30 M3 Tävlingsbil och 1st E30 M3 med M5 motor som är under trimningsfas. M-POWER RULES | |
DanTheMan |
M3:vad snackar du om ??? SLK's 197 hästar känns som 118.Tror knappast att du kört en 230 K om du får det intrycket.Har nämligen just köpt en o jag vet vad jag snackar om när jag säger att dom 197 hästarna snarare känns som runt 220.Har haft ett gäng turbo bilar jag kan jämföra med.Bilen går jämt med polarens 330Coupe -02 en annan skillnad e kvalitets intrycket man får.Mercan känns helt klart mer kvalitativ. Danne |
| Håller med DanTheMan hade själv en SLK 230 kompressor för några år sen o den går faktiskt jävligt bra känns som ca 220-230 hk.Men bilen saknar ju baksäte har ganska högt vägljud man sitter strax framför bakhjulet. Du ska ha automat om du även vill ha betalt för den när du säljer den superskön låda.Drar lite bensin men kliman kommer du inte gilla kan inte ställa antalet grader på dom äldre SLK blir till att justera själv.Du blir inte besviken känns inte som en Mercedes(gubbig)när du kör den.Men M3 är alltid M3. | |
|
Har en god vän som har en slk. Fick låna den i somras och mina intryck är som följer: bra vrid tack vare kompressorn. en VÄLDIGT tung liten bil. Den hänger inte på en 330, tro mig, vi har provat. Kvalitets intrycket är gott Bullrig med taket uppe i motorvägsfart och uppåt. Väldigt bra garantier på dom i min mening. En fyra kommer alltid vara en 4:a även om den har kompressor så låter en rak 6:a 25 gånger trevligare. Känns mycket större än vad den är tack vare tyngden. Han har haft problem med: läckage hydralolja , spruta ner hela motorn, inte så kul. antisladdsystemet ur funktion . Allt som allt en väldigt bra bil men, Att kvalitets intrycket är högre är i mina ögon inte sant, tycker bmw/mercedes håller i princip samma kvalitet rakt igenom. |
|
|
Var spekulant på en 230K innan vi bestämde oss för en M-Roadster istället och det är absolut inget jag ångrar idag. Jag kan med bestämdhet säga att en otrimmad 230 hänger aldrig med en 330, inte en chans, även om den känns hyfsat pigg ändå. Jämför man med bilen som jag har nu så känns den mycket gubbig, den manuella växellådan är riktigt otäck. Ljudet, som wendtan säger, är inte alls roligt. MEN, lösning med plåtcabben är extremt praktisk och uppväger många övriga nackdelar. |
|
DanTheMan |
Jag har den manuella lådan o i sanningens namn så kanske den har lite mer att önska...men jag e jävligt nöjd med bilen o den går FAN så mycket bättre än jag trodde...O det e sant den går NÄSTAN jamt med polarens 330.Till våren blir det lite mer drag i prylarna,,ska köpa 230 hk satsen från Väth. |
DanTheMan |
O enligt min mening så e det klart mycket mera "bil" för pengarna än en Z3.Var ju en spekulant på en Z3 M coupe men valet föll på Mercan främst pga kvalitets problem med vanosen(som jag läst här). O jag ångrar mig inte 1 sek även om Z3 M har typ 120 hästar mer...skulle aldrig byta nu när jag testat min SLK.E hur nöjd som helst!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.