|
|
|
|---|---|
| Låter kanske lite kontroversiellt, men efter en lekarrunda i snön kan jag bara konstatera att 518 är så otroligt mycket roligare att "leka" med. Men sen är väl 528:an bättre på allt annat dock... Jaja, inte mycket till inlägg men en nyvunnen, dock föga förvånande erfarenhet. Formodar att det har att göra med att E34 saknar några kilo, bättre viktfördelning med 4:an osv. | |
|
Kan bara hålla med, fast då jämför jag med mors&fars E34 520i Touring som känns som ett slagskepp att ratta jämfört med min 518i. Gillar särskilt motorns karaktär som gör att den aldrig upplevs som tråkig (tyvärr så är ju dock själva drifts-konstruktionen på M40:n en katastrof). |
|
| E34 1,8 ÄR faktiskt en väldigt harmonisk bil. Välbalanserad framför allt. Motorns karaktär är helt ok, med lite mer kraft skulle den vara skitkul! För många år sedan hade jag en annan -90 518i och fick kamremshaveri och totalras - Trodde ju att intervallt för byte var 8000mil.... Då fanns iallafall planer på att lägga i en 318is16v-motor men det var för omständigt och originalmotorn renoverades istället. Hade nog varit lajbans annars. | |
|
Ja, det är svårt att förstå hur BMW tänkte när dom "utrustade" M40-motorn med kamrem... /Krille Min bil: Länk |
|
|
Det är ju inte kamremmen som är problemet egentligen utan hela konstruktionen av hela toppen är åt helvete. Men självklart, kedja är bättre än rem! Tror faktiskt att 518 E34 skulle bli tråkigare med 16v motorn, det jag gillar allra bäst med M40:n är att man inte behöver varva. Har aldrig kört nån 318is, men den är väl mer åt M3-hållet dvs lever på varven?! En operation som jag däremot övervägt starkt är att lyfta i en motor från 518i -95 så man får kedja bla. Många har väl svårt att förstå det, men jag skulle inte vilja byta min slöarton mot nån annan E34, om den ska användas som bruksbil, men det är ju jag det :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har kört och åkt en välhållen 518-94el 95 en mycket komfortabel och trevlig bil att smyga runt med, en kalas bruksbil kan jag tänka mig. Skulle gärna byta ut MB190 mot en sådan :) ///MVH Hasso Länk |
|
518 E34 är en riktig slagpåse på forumet (och IRL) tycker jag, undrar om de som klagar mest verkligen har kört en.... Billig i bränsle.. jotack! |
|
|
Jag har kört en, men heller inte klagat... Det som möjligen var roligare med 518 var väl att den saknade antisladdsystem men det går ju att koppla ur på e39:orna... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Håler med bmwlundqvist, den mest dissade BMW:n alla kategorier. Men det är ju bra om man vill köpa en! :) Som bruksbil så talar allt för den, om man nu inte åker 4000 mil per år för då blir det ju lite tjatigt med rem-byten. Sen så är den ju så lättmekad, finns ju tillräckligt med plats under huven för att rymma en vuxen man! |
|
|
Jag tyckte att M40B18 var för svag redan när den satt i en E30.... Har inte kört 518i E34, men det känns inte som att det skulle ge speciellt mkt underhållning. Så mkt billigare är den inte för att det ska vara värt det... skillnaden i bränslekostnad mellan min 318iS-88 och 530iA (V8) ligger på ca 2 kr per mil... inget att tala om.. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
518i E34 är en harmonisk vagn, inte tu tal om det :) Hade köpt en om det inte vore för att jag redan har en E34 :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle: Möjligen harmonisk men utan "körglädje"... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.