AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
691

shortshift på ix ?

Mr
52
Mr_pucko
325ix -88
Jag har en 325ix -88 och jag undrar om det är någon som har gjort "egen spak" och hur det gick ? problem också vidare tacksam för svar !

shit happens!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Yes.
Jävligt bökigt då man måste ner med x-lådan för att komma åt. Sen kan man inte göra som på en rwd 325, dvs förlänga spaken nedåt eftersom den då tar i x-lådan. Jag höjde därför "koppen" som spaken sitter i och kunde sen förlänga spaken nedåt motsvarande längd.
Tror det blev 45mm vilket är i överkant. Slaget mellan 1:an och 2:an är i n t e långt. Hitta friläget är... inte tvärgjort...
Eftersom bilen inte är klar ännu vet jag inte hur det funkar i trafik.
Bilder finns om du är intresserad.

Kiip Spiiding!
Vad är det för skillnad på en 4wd och en vanlig?
Det var hur lätt som hälst at byta på min 325a!!
Bilen är en 325-89 (Ej IX...)

bengan

2,7L M20
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Hej...

Hur tar man bort spaken? Tar man den underfrån eller ovanfrån? Hur mycket är lämpligt att förlänga?
Man vill ju inte ta för mycket på spaken heller...
/Peter
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Är det nån som har lite bilder på operationen att maila över, vore kul att se och jämföra...
/Peter
Mr
52
Mr_pucko
325ix -88
JA om du kunde skicka lite bilder så vore det skit bra så jag vet vad jag ger mig in på ! =)

shit happens!
Mr
52
Mr_pucko
325ix -88
till Mr_pucko83@hotmail.com tack på förhand!!

shit happens!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Bilder är skickade.

Skillnaden är att x-lådan sitter mitt under spaken, så det finns ingen plats nedåt.

Spaken lossas uppåt, men man måste lossa länkaget undertill och det kommer man inte åt utan att ta ner x-lådan... :-/

25-30mm tycker jag är lämpligt på 02 och E21 iaf. Kolla hur stor frigång du har mot mellanaxeln först så du inte gör spaken för lång (nedåt alltså...).

Kiip Spiiding!
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Inte för att verka jobbig eller nåt... Men jag fick inte några bilder... :)
Känner du för att testa igen?
/Peter
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Om du har en rwd E30 behöver du inte krångla till det som jag gjorde.
Men visst kan du få bilder om du vill. :-)

Kiip Spiiding!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Skulle ordna detta i höstas då jag var ned med låda och vev , men jag fick inte lös spaken.. Då det började flyga plastbitar gav jag upp. Nu är det snart läge att byta låda oxå så då kanske man ska ta tag i det där igen. Någon som utförligt kan beskriva hur man får bort spaken?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Tojne
Tjena Spiidfriik!
Jag hittade på dig här med! :-)
Skulle vara kul att se dina bilder för modifieringen för shortshift på ix..
Tur jag kollade på sök innan jag började kapa spaken!...

//Tojne
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Trojne (och andra intresserade): Maila mej en förfrågan om bilder så kan jag bara trycka "reply". Ja, jag är lat... :-)

spiidfriik@hotmail.com

Det är inte lätt att få lös spakrackaren utan att flisa plastbussningen den sitter i. Därför beställer man en ny sån innan man börjar. :-)

UUC har short-shift till iX, men jag läste på iX forumet att de håller på att uppgradera den så den är inte tillgänglig just nu. Men de gör mkt fina shifters annars. Även B&M gör fina shifters och likaså de har till iX.

B&M: Länk
UUC: Länk

Kiip Spiiding!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Jag har shortshift på min iX. Förlängde underdelen ca 20-25 mm. (Höjde upp koppen motsvarande) Dessutom kapade jag ovandelen av spaken ca 40-50mm för att komensera för höjningen. Fick ta bort själva hylsan som knoppen sitter fast på och kapa stången. Sedan gjöt jag fast hylsan igen med polyesterplast. Funkar kalas. Ca 8cm i längdledd mellan 1:ans och 2:ans läge.
Man får ju ta i lite mer för att växla så jag spräckte plasten i knoppen i ett upphetsat läge... (Sitter nu på plats mha silikon) Hehe... hmmm..

"To say no to BMW,
is to say no to life."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.