|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har märkt att sen jag slängde på vinterdäcken (dubbat Gislaved NF II) så känns bimmern ostabil på vägen specielt i hastigheter över 80km/h. Kag får plötsliga tvärkast åt sidorna som är rätt obehagliga. Det känns som bilen glider åt sidan. Självklart så är problemet värre när det är någorlunda starka sidovindar. Är detta normalt? Har någon annan haft samma problem? Isåfall vad ska jag titta efter? Tacksam för eventuella svar! Mvh Maco | |
| Att bilens stabilitet försämras med vinterdäck håller jag med om, dock inte i sådan grad att det blir farligt på något sätt. Är det så verkar det onormalt. | |
|
Någon som har nån aning vad det beror på? |
|
|
Jag förutsätter att du har rätt lufttryck. Kan vara fel på något däck exempelvis att slitbanan har delsläpp någonstans, eller att däcket har någon skada i sidan har för mig att det kan ge väldigt mystiska symptom speciellt i högre farter. Min 318is beter sig sämre med vinterdäck men inte alls på något dramatiskat sätt. Kolla om däcken ser ut att ha mystiska utbuktningar eller andra oregelbundenheter. Ser du inget ring en bra däckverkstad dom brukar vara duktiga på däckssymptom. |
|
|
Ska kolla på däcken. När det gäller lufttrycket så kollar jag 1ggr/vecka så det borde inte vara detta. Kan det vara något annat förutom däcken? Tack för svaren! Maco |
|
|
du ska nog kolla hjulinställningar... du kanske (eller tjejen :) ) har träffat vägkanten. min tjej gjorde det med min ooooo så sweet honda accord... hee hee bilen drog åt höger duktig! har nämligen nu en gyrm 328ia med gislaved 16 tumare... den går rakt o fin :) det går att fixa var som för kring 300 :- |
|
|
Har Hakkapelitta friktionsdäck på min bumse, på 16"-fälg, och den är inte det minsta ostadig. När man når 200 så märks det ju att det är ganska mjuka vinterdäck som sitter på men inte annars. Min bil har iofs sportchassie men din bil ska inte kännas instabil som du beskriver. Glapp i bussningar? Har du dragit åt fälgarna ordentligt ;) . Min bil: Länk |
|
|
Började det tvärt när du satte på V-däcken bör det vara däckrelaterat, känns det som om den sticker i bak eller i fram? |
|
|
Tack för åsikterna! Har alltid haft "känslan" att den drar lite åt sidan även med sommardäcken i hastigheter över 140km/h, fast det känns mycket mer nu med vinterdäcken. Kan inte direkt avgöra om den drar sidleds fram eller bak, det händer bara plötsligt där bilen drar upp till 1/2 meter sidleds utan förvarning. Det känns som att den bara glider i sidleds och det är ganska tvära kast det handlar om. Bilen har sportchassie. Det är just den känslan att man glider åt sidan som är obehaglig när man ska köra om tex en lastbil osv. Iofs så märker jag detta problemet oftast till o från jobbet där jag kör ca 1 mil motorväg och där det blåser ganska kraftigt emellanåt. Kan det vara att dubbdäcken är väldigt känsliga för sidovindar? Det handlar om Gislaved NF II och väglaget här i JKPG har varit isfri för dett mesta |
|
|
Tja Maco Jag hade samma problem som du .. fast det kännes mindre nu.. Jag köpte Gislaved NFII i okt och tills Dec tyckte jag att bilen var väligt ostabil. men nu har den blivit bättre. Jag tror att Gislaved har mjukare gummi och därför blir bilen lite ostabil.. Jag var på besktinig efter jag satte på vinter däcken och det var inget problem med hjulinställningen. |
|
|
Gå in o titta på diskussionen vibrationer i ratten den kan vara av intresse, min ville sticka ivag pga dåliga nedre kulbultar vilka blev glappa på ganska få mil. MVH Per L |
|
|
Tack för hjälpen! Har lite att kolla efter nu! Maco |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.