AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.269

Byte högtalare E39

jo
26
joabor
BMW 220d Xdrive Gran Tourer
Hallå,

Jag har en 540 Touring -98 (e39) med Professional DSP. Jag tänkte byta alla högtalarna i denna.
1. Är det någon som gjort detta?

2. Vad finns det någon butik runt Stockholmsområdet som gör detta bra?

3. Vad kostade det?

Mvh,
Joakim

sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Joabor: Jag har en likadan bil/utrustning och funderar också på att byta. När jag sökte runt lite på nätet så hittade jag ett flertal som bytt sitt system till MB Quart högtalare med mycket bra resultat.

Med dom andra bilarna jag har haft så har jag gått till Gumperts bilradio och fått bra hjälp.

Detta projekt funderar jag dock på att göra själv...

När det gäller priset så tror jag att du får räkna med ca 5-10 tusen kr för matr.

Mvh
Robban
eddie
Gör de själv.Gjorde jag i min 525 touring.Lägg ner en hel dag på de så blir de bra.Satsa på PIONEER.Överfet ljud

Montana
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Kolla i bilstereotidningen några nummer sedan, där de visar Amegas E39 T. Jag har lyssnat i den och måste säga HERRE JÄVLAR vilket ljud. För att få ut lite bättre ljud i dörrarna (5.25) så måste "lådan" som sitter bakom öka några dl. Som den ser ut idag så är den förliten, ljudet blir burkit. Det blir stor skillnad. Men DLS system är oxå bra. Vill du ha lite mer bas utan baslåda så är Amega att rekomendera för dessa har extremt lång rak slaglängd.

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
jo
26
joabor
Hej Robban,

Om du nu tänker göra det själv kan du väl dokumentera detta, jag tror att det finns fler som är intresserade av att byta högtalarna:)

Mvh,
Joakim
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Om ni vill ha beskrivet hur man gör så blir det inte mycket bättre än på denna hemsida. Den har bilder på varje moment och text till bilderna :)

Den här är för framsystemet:
Länk

Och den här för baksystemet:
Länk

Väl värt ett besök, fast än det kan ta lite tid att öppna bilderna!

Hoppas det går bra :)
Ps. Det är en sedan.

Mvh Ingo E39 -97 med 19"
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Joakim: Det är som Ingo säger; länken fungerar fin-fint men som sagt var det är till en sedan och både du och jag har en Touring, så baksystemet blir lite annorlunda. Men när jag får lite tid över så ska jag byta systemet och kan ju passa på att dokumentera de hela, om det fortfarande finns intresse...

jag hör av mig...
jo
26
joabor
Snabel a: Det vore kanonbra, du kan väl också tala om vilken typ av högtalare du valde. När är det dags?

/Joakim
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Joakim: Ja mellan att ta hand om grabben(10 månader), fixa tomten, göra klart källaren, driva två företag och fira midsommar så ska jag försöka klämma in ett högtalar byte...skämt och sido, jag ska försöka så fort jag får lite tid över. Det lär nog ta en helg att byta i alla fall.

Du kanske hinner börja före mig...

När det gäller högtalarna så lutar det mot MB Quarts men allt kan hända. Jag har haft goda erfarenheter av det märket förut då jag inte är en CrankItUp spelare utan mer en som gillar att musiken låter bra när man drar på lite på ”sterpan”

jo
26
joabor
Snabel a: Jag sprang ner till BLR som ligger på Olof Palmes gata och kollade. Dom rekommenderade DLS, dessutom ska det tydligen vara ett h*****e att byta högtalarna som sitter längst bak, vet du något om detta?

Mvh,
Joakim
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
joabor: Det verkar vara en het potatis det här med högtalarbytet :-).

Min erfarenhet är att är ganska lätt att byta fram, förutom en viss modifiering utan diskanernas storlek. Jag har inte kollat hur det ser ut i taket bak, men jag tror att det bara ska vara att plocka ner gallret och byta, men som sagt var så vet jag inte riktigt. Jag ska kolla imorgon (Söndag) och återkomma till dig med ett besked.

Vad jag har glömt i vår diskussion är slutsteget, det är ju så att bara ett högtalarbyte inte alltid gör underverk. Som du kanske känner till så är ju ett underdimensionerat slutsteg förödande för ett ljudsystem, jag ska försöka få fram lite siffror på slutsteget. Men jag tror att i vårat fall (Pro. DSP) så räcker nog slutsteget.
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
joabor: Jag var ute och tittade på hur det skulle gå till att byta högtalarna bak; och det må jag säga det var ett trist resultat.
Som jag uppfattar det så måste du vika ner hela bakdelen av taket för at komma åt högtalarna, det räcker alltså inte med att plocka ner gallret.
Taket sitter med sådana där klassiska klipps som gör det nästan omöjligt att sätta tillbaks utan att behöva köpa nya.
Men som sagt var jag är ingen expert på detta så jag kan ha fel, men det är så läget ser ut just nu i alla fall...
jo
26
joabor
Snabel a: Aj då, då var det som dom sa på BRL (inte BLR som jag skrev förrut). Vad gör man nu då? Biter i det sura äpplet och lämnar in bilen eller struntar i högtalarna där bak, det känns inte riktigt rätt att göra saker halvdant.

Mvh,
Joakim
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
joabor: För mig finns nog bara två alternativ: 1) Fixa hela systemet och avvakta med bakhögtalarna tills jag har fått tag i två valium och mycke ledig tid (utopi) 2) Eller helt enkelt skippa projektet.
Varför jag bara ser två alternativ är p.g.a. jag vet hur slarviga många bilstereomontörer är när det inte gäller deras egna bilar. Som du säkert vet så sitter dörrpaneler och liknande fast med olika typer av clips och min erfarenhet är att man ge sig f-n på att något går sönder med resultatet att man får tillbaks bilen med skrammel och gnissel. Det går bra så länge man är med själv och övervakar/hjälper till och monterar.

Nej Joakim, jag tror att det lutar mot alternativ 1, hur tänker du själv göra?
jo
26
joabor
snabel a: Fasiken det känns fel att inte göra allting när men ändå håller på. Detta skulle kunna bli ett bra sommarställe projekt om det inte vore så att vi har sommarstället på en Ö! Jag tror jag avvaktar tills du har börjat och kan komma med massa bra tips;) annars ser det faktiskt ut som alternativ 1. Förresten har du funderat på att installera DVD och 2 skärmar i nackstöden? Jag var och pratade med BRL om detta när jag ändå var där. Detta projekt är dock inte jätte seriöst men man vet aldrig.

Mvh,
Joakim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.