AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.442

Bakfjädrar av på min 320 touring -01 (e46).

Tjena.

Gjorde min Inspektion 2 (10000 mil) på min 320 touring -01 här om dagen. De påpekade att båda bakfjädrarna var av, nedre delen på båda.
Killen sade att det inte skulle vara någon fara men dock så kan bilprovningen gnälla.

Började fundera på det här och jag undrar nu hur båda bakfjädrarna kan gå sönder så här?
Efter att ha läst lite på forumet så verkar det inte allt för svårt att byta dem men som sagt man vill ju veta varför de har pajat så att man inte får det igen på direkten.

Kan nämnas att jag har dragkrok på bilen och jag har läst om att fjäderuppsättningen på bilen är lite annorlunda än en bil utan dragkrok. Stämmer detta måntro ?

Tack på förhand
/P
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Kan inte svara på varför de har gått av (tungt last och hård körning?).
Däremot stämmer det att om du har en originalmonterad dragkrok så har du andra (hårdare) bakfjädrar.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Precis samma sak har drabbat min E46:a. Var på förbesiktning på BMW när de upptäckte att båda fjädrarna bak var av, längst ner på det nedersta varvet.
Dåligt material eller? konstigt tycker jag i alla fall. På BMW sade dom att det är ingenting som SBP upptäcker. Mycket riktigt, var och besiktade bilen för ett par veckor sedan och med blankt papper som resultat. Jaja det kan i vilket fall som helst inte vara bra med bakfjädrar som är av.
Det är ju ingenting som man (jag) märker utav vid vardagskörning, man skulle hamna i en undanmanöversituation så vill man ju ha hela fjädrar.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hänt även här på en 330CiA 00.11 svsåld med 7500mil på mätaren. Enbart höger bak. Det är tydligen inte helt ovanligt enligt Bil&Motorteknik men inget man behöver oroa sig för var det beskedet jag fått.
Mvh
Asken
Humm ja det låter ju lite skumt.
Låter som om man kanske ska ta ett snack med BMW och fråga hur vanligt det egentligen är.

Även om det är slitageskador så ska väll inte fjädrarna gå sönder efter 3-4 år? Låter som att fjädrarna är för dåliga helt enkelt.
Har för mig att det var rabalder om spindelleder osv efter 3-4 år.
BMW stog väll för materialet med inte installationskostnaden har jag för mig.

Borde nästan kolla om de kör på goodwill.

Vad tror ni?

Tja igen.
Ringde till bmw i Uppsala och frågade om att man kunde få good will på fjädrarna.
Killen var väldigt motsträvig och sade att om bilen hade varit närmare 3 år så hade han kunna göra något.

Undra om det är värt att ringa någon annan BMWfirma och fråga ?

/P
Samma sak med min "gamla" 318-99 utan dragkrok och 11000mil, dvs båda är av, känns lite struttigare bak men de såg det inte på varken bmw verkstaden vid inp2 eller hos SBP, utan det var en privat mek som såg det när han bytte en bakvagnsbussning åt mig.
Blir till att montera en lätt sänkning till våren så jag får strutta omkring några månader till...
Jo, nått sånt får det bli.
Frågade vad de skulle ta för fjädrarna och han nämnde nått runt 850kr st. De har ju 2års "garanti" så man får väll gå under bilen då och då och kolla om de är av eller så.

/P
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Fick nyligen veta efter att ha pratat med repkille på BMW att anledningen till att bakfjädrarna så ofta går sönder på E46, beror ofta på följande:

Fjädrarna sitter som i en liten skål längs ner. I skålen samlas vatten. På vintern samlas även salt och annat skit. Detta gör att fjädrarna rostar och går av efter en ganska kort tid.

Båda mina fjädrar är av och säkrast är självklart att byta dem. För vem vet när de går av igen, för det kommer dom göra förr eller senare.

JJ
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Bytt båda mina med. SBP märkte inget, jag själv märkte det pga att en bit av fjädern lossnade och slog i hjulhuset. Min mekaniker jag anlitade sa att det är kontruktionsfel på samtliga E46 bakfjädrar. BMW ville inte kännas vid felet när jag frågade. Ca 1300 kr betalade jag för material och byte.
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Grandy, vilken verkstad anlitade du om man får fråga?

JJ
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Oftas när man frågar inne hos en BMW åf så har dem aldrig hört talas om något likande. Känner en kille här på m-bilar i västerås lite bättre och av honom brukar man få lite rakare svar. Men i överlag verkar dem inte veta så mycket killarna på BMW.

JGEE: Det svaret du fick låter ju mycket troligt. Där kan man spola av lite extra när man tvättar nu i vinter, för att få bort saltet och vattnet.

Annars så gick mina bakfjädrar av i vintras/våras också. Märkte det när jag bytte däck, en bit låg kvar i tallriken under fjädern.. Har bytt fram & bak fjädrar och dämpare för övrigt.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
JGEE:
Länk Bavaria BMW i Göteborg. Originalprylar, bra service.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
(Edit)
1900 kronor skulle det vara, inget annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.