|
|
|
|---|---|
|
Jgg tycker min bil går absolut bäst när oljetempen ligger mellan 50 - 80 grader. När den blir varmare, speciellt om man kör den hårt ett tag och sedan stänger av motorn för att sedan starta den igen efter 5 minuter så börjar den gå ganska dåligt faktiskt. Min teori består av att en redan varm motor som stängs av och lämnas i några minuter för att sedan startas igen blir ytterliggare lite varmare av eftervärmen som kommer när den står avslagen. Därför så undrar jag om det kan vara ett för litet ventilspel som gör att den går betydligt sämre när den är riktigt varm? Ett svar på detta skulle värma med frusna BMW själ mvh/Flisan | |
| om du har litet ventilspel ska den gå bättre, risken för haveri ökar däremot | |
|
Flisan: Kör du med ett dålig avskärmat öppet filter? I så fall kan du ha orsaken där. Mvh. Bjarre |
|
|
Bjarre; Jag har inte öppet filter inte men jag har provat med det tidigare, men har gått tillbaka till sportfilter i originalburken istället. Annars hade din teori ev. fungerat. Jag bytte vanosväxellådan för ca. 1 år sedan men jag har fortfarande en hel del rasslande när motorn är riktigt varmkörd från framkanten på motorn. Tycker det är lite underligt att den fortfarande rasslar eftersom inte själva Vanosen ska kunna rassla utan att det brukar vara vanosväxellådan som skapar oljudet. Det skulle ju kunna vara kedjespännaren med tillbehör som låter också men vad vet jag? Nu är det ju inte säkert att rasslandet skapar den oljämna och sega gången då motorn är rejält varm det kan ju vara något helt annat. Den kanske surar ner sig pga. för mycket soppa eller läckande spridare eller nått. Bilen går ju nästan alltid bra när man låter bli att stänga av den och starta den om vart annat som man kan göra ibland när man åker och handlar mellan olika affärer eller liknande. Ett undantag finns, den kan gå lite sämre även vid långfärder ibland och det gör den om jag kör bilen riktigt hårt i någon minut eller så och sedan kör den lungt direkt efteråt, då kan den börja bluddra och misstända vid 1/4-dels gaspådrag. Alla ideer mottages gärna. mvh/Flisan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.