AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.713

e30 4 till 5 bultsnav Brembook skivor bromsar

Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Jag har ett par radialmonterade ok från en Porsche 944 turbo S. Brembo 4-kolvs modell större och passar till skivor med dimensionen ca 304 x 32, kanske även till skivor med större diameter.
Nu har jag problem att hitta passande skivor då bilen är en 320 med 4-bultade nav så jag funderar på att byta till något 5-bultat. Vilka nav och lager kan jag använda? Jag har tillgång till skivor, lager och nav från e46 330 och e36 M3, kan jag använda något av dessa? Kanske man kan använda hela fjäderbenen från någon av dessa bilarna?

Sedan kommer jag till bakbromsarna. Dessa oken är axialmonterade men med ett större c/c-mått mellan hålen än på e30 orginal. Dessa kan jag svetsa om men kan någon rekommendera lämpliga nav, lager och skivor?
Jag såg en kille, Erik Johansson, som hade använt e30 M3 till sin e30 325. Kan detta vara ett alternativ? Eller något från ovanstående bilar?
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
bultmönstret är inte största problemet, vigtiast är att hitta en skiva med rätt inpressning och navhöjd.
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Jo det har du rätt i... Jag har kollat runt så massa att jag hade kunnat karva ut nya med kniv på samma tid;)

Nu har jag fått reda på att det går att använda e36 m3 spindlar och länkarm fram (eventuellt hela fjäderbenat, fast vinklarna blir visst lite fel) och så då finns det ju ett kanske bättre sortiment med skivor man kan välja bland.
Och bak blir det e30 m3 lager och nav.
Huvudproblemet med E36 fjäderben är att fästet för spindelleden sitter mitt unde dämparröret på dessa medan E30 har det en bit bakom, alltså hamnar hjulet för långt bak i hjulhuset med E36 fjäderben.
Ska enligt infon på denna sida gå att lösa genom att använda nedre bärarmarna från E36 M3 3,2 i kombination med bakre bussningar för bärarmen från E30 M3.
Länk
Fjäderbenslagringarna ser också annorlunda ut, men det går att montera E30 lager på E36 ben.
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Denna sidan är ju ganska så utförlig, tack!
Tyvärr så är jag inte så bra på tyska. Babelfish hjälper lite...
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
morfendite: kan jg inte få dinna brommsar så sliper du en massa problem :)
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
AxelEtretti: Få och få... Ge mig ett sjysst bud så kan vi kanske komma överens...
Kan man inte anvenda e36 spindel direkt på e30 fjäderben då?
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Jo det skall nog vara möjligt... Men det kanske kan finnas andra fördelar med e36 fjäderben. Jag tänkte för bromsfästena skull kanske. Jag vet inte förrän jag har dem i garaget och jämför.
Att använda E36 spindel på E30 fjäderben löser inget eftersom det är i själva spindeln som infästningen för spindelleden sitter...
Dessutom är spindeln bultad till benet på E36, medan det är ett stycke på E30.
Mo
53
Morfendite
X3 3.0SD -07
Aha! Du Marcus verkar ha bra koll på de här grejerna...

Skall jag ta hela fjäderbenet då tycker du? Och fixa detta med hjälp av de bakre bussningar för bärarmen från E30 M3?
Ta hela fjäderbenet från E36, men kolla så att inte diametern på fjäder/fjädertallrik är för stor i förhållande till E30 fjädertorn.
Själv håller jag på med samma sak men jag är inte färdig än så jag vill inte rekommendera nåt jag själv inte vet kommer att funka...
Jag har tagit ett par ställbara H&R fjäderben från en E36 M3 3,2 som jag hittade på skroten.
(Liten diameter på fjädern och ställbar höjd på plussidan)
Hade tänkt skaffa nedre bärarmarna från samma bil, men de hann de sälja :-(
Det är tydligen så att just 3,2:ans bärarmar har en annan böjradie än andra E36-modellers, så man måste ha just sådana.
(M3 3,0 duger inte)
I kombination med E30 M3 bussningar så blir det då bra, enligt ryktet...
Själva spindlarna tog jag från en E36 325, men om du vill ha riktigt stora bromsar så ska du ju plocka de från en M3 också.
Om det funkar vet jag om några månader...
Kontrolera hur skilnadena blir från E30-E36 delar, har planerat samma mod. själv nästa vinter. E36 M3 fjädrarna borde annars ha samma diameter som E30 så det borde passa rakt av!

"325is..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.