AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.177

Testförare kör ihjäl småbarnsmor i Norrland.

Sida 2 av 3
Shit!
Ytterhogdal, jag mötte karavanen i Sveg vid nio tiden i måndags. Alltså bara några mil och runt en timme innan det hände.

Var runt 20 bilar, ordentligt maskerad av alla sorter. Allt från SLK till ett par stora as till sedaner och en M-klass. Åkte med två omaskerade E-klass också.

Såg inte ut att ha så bråttom då iaf, tog sig tid att kolla på puckot (jag:)) i silverfärgad M3:a med 18tums AC Schnitzer fälgar.
li
1.959
liste
535i -89
Mycket av det Robert Collin skriver är ren dynga. Han var en gång en seriös och akta motorskribent, men numera skakar man ju mest på huvudet åt hans skriverier. Kanske är det kollegorna på skvallersidorna som fått honom att ändra stil. Hans son (?) skriver betydligt bättre och mer som Robert skrev tidigare. Minns dock inte vart jag läst hans verk.

Hursomhelst, ni som delar Collins uppfattning om att det är märkligt att testutrustningen togs ur bilen - har ni någon som helst aning om vad denna utrustning är värd för Mercedes? Om den nu var avslagen som de säger så är den ju ändå värdelös för Polisen.

Det är jättetragiskt när olyckor händer, särskilt med dödlig utgång, men att hänga ut professionella testförare som svin och mördare hjälper inte den döda kvinnans barn. Dessutom hade det naturligtvis inte blivit lika stora rubriker om det varit "en vanlig person" som kört ihjäl henne. Tragedin hade dock varit lika stor.
Ytterst tragisk händelse. Och visst olyckor händer. Men faktum kvarstår att om bilen inte har följt hastighetsbeg. ska föraren stå till svars.

Om han kört normal tillåten hastighet och en olycka minsann har hänt, är det också synd om honom, eftersom jag skulle se det som en börda genom resten av livet.

Men har han kört för fort, vilket mycket väl kan vara fallet så känner jag ingen sympati för honom. En testförare skall ju ses som en ytterst professionell bilandvändare och borde förstå hurdant farligt "vapen" den kan vara i vissasituationer. Sedan kan man också använda vettet i skallen också, eftersom det är en viss skillnad på säker situations hastighet beroende på väglag. Man kan ju inte alltid köra vi säger 80km/h fastän skylten på vägen säger så...

Mina tankar går iallafall till kvinnans familj.

Det angående dyr utrustning... ÖÖÖh det är ju inte direkt BMW som tar hand om den utan POLISEN.

Säger inte att MB försöker eller enskilda inblandade individer försöker dälja nåt, men skumt luktar det.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
"men att hänga ut professionella testförare som svin och mördare hjälper inte den döda kvinnans barn."

Om någon fått uppfattningen att jag vill "hänga ut proffesionella testförare som svin och mördare", så ber jag om ursäkt, för det var inte alls tanken.

Det jag opponerade mig emot var att de testar bilar på allmänna vägar - det är med andra ord minst lika illa som om jag är ute och kör omkring för att "testa" bilen...

Startade alltså _inte_ tråden för att hänga ut stackaren som körde på människan! Han lider nog rätt rejält, psykiskt, just nu. Och det blir ju inte bättre av att polisen förhör honom.

Tycker dock ändå det är dåligt att tappa kontrollen över bilen så att man dödar någon annan - och det gäller för alla. Tappar man kontrollen beror det på att man gjort fel, och det kan man få göra när man spelar schack eller nåt, inte i trafiken!

Det var allt för mig.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Detta med hastighetsgränser... Om det var 70km/h som gräns vid den aktuella platsen kan ju 50-60km/h varit på tok för fort ändå, på grund av väglaget. Att det är en 70-sträcka tyder ju i varje fall på att det knappast var mitt i något samhälle.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Citat från Norran:
"-Enligt polisen finns det inget som talar för att föraren hållit för hög fart eller gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Han har hållit mellan 50 och 60 kilometer i timmen på en 70-sträcka, och det finns vittnen som kan bekräfta det, säger Sverker Dahl till TT."
länk till artikeln: Länk
Visa användare
42
manges
323 sedan-99
kolla denna Länk

inte bara testförare som inte kan köra...

The perfect Drive!
Testförarna är som stockholmarna när de kommer med sina skidboxar på taket så här års: Det går ofta alldeles på tok för fort i vinterväglaget. Testbilarna dundrar allt som oftast fram som missiler på vägarna här uppe i norr.

De råkar ofta ut för olyckor, varje säsong är det tillbud med testförare inblandade. Det är ett under att det inte händer oftare. Visserligen är testbilar en tämligen vanlig syn på vägarna här uppe i norra Sverige så det vore väl konstigt om de aldrig råkade ut för olyckor.

Men det faktum att de oftast kör som idioter kvarstår!

Mvh.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Den hittils mest sakliga artikeln: Länk

Märkligt att såpass många ändå upplever att de kör för fort, nu när polisen säger att de kör lagligt och bra.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
bmw_chrille@ kan inte riktigt hålla med dig om att dom kör som idioter nu för tiden, jag ser dessa karavaner rätt ofta och tycker som sagt att dom har ändrat sitt beteende betydligt sedan tiotalet år tillbaka.

Har haft haft en hel del med testförare från VW-Audi att göra och dom talade just om vikten för dom att hålla sig inom lagen i främande land då dom tyckte att dom blir väl bemött här i Sverige. Fast dom har tyvärr flyttat sin verksamhet till norra Finland så mina fina affärer med dom har också upphört:(
liste@ Ang Collin junior kan det vara han som tagit bilderna tillsammans med Johan S i det nya 3-serie repotaget.
li
1.959
liste
535i -89
Bayern - det har du rätt i! :) Men jag har för mig att jag läst saker han skrivit i Teknikens Värld eller AMS... Sak samma - han ska inte lastas för sin fars synder. :)
Len
Somliga vill bara släta över och glömma sådana här händelser.
Och låtsas att "det är sånt som händer".
För dom kan man bara önska att det händer liknande med en nära anhörig till dom själva. Då först börjar dom normalt tänka. När det är för sent.
Lek på vägen kräver dödsoffer - vad hjälper NOLL VISIONER mot sådan galenskap?!?

Om det varit i USA så hade MB tiroler-krafs blivit stämda på hundratalet miljoner efter en sådan här händelse, där kostar det att vara ansvarslös......Tänk om vi haft sådan rättsordning/ sådana fina advokater här!

L.
Vad i hela friden har tiroler med MB att göra och vilken tur att detta inte är USA.

Är det någon som skall staffas för händelsen så är det väl ändå testföraren (om det går att fastställa olycksorsaken)inte hela Daimler-Chrysler koncernen.

Len
b m : Det hade förstås inte Tyrolen med att göra. Det borde stått LederHosenHänseln i stället. Klart att MB är med-skyldiga, liksom för övrigt alla andra stollar som inbillat sig att sveriges vägar är en förlängning på Kommunala Lekplatser. Dom kunde buras in.

Snart är vi som USA, inklusive miljardskadestånd för missdådare...

L
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med om att det är tur att det inte fungerar med stämningar i Sverige som det gör i USA. Där har det spårat ut totalt...

Däremot så kan jag tycka att en del av ansvaret ligger hos Daimler-Chrysler då det är deras testverksamhet, deras anställda och deras bilar. Med bm's resonemang så skulle t ex inte SJ vara ansvariga om ett tåg orsakar en olycka pga ett misstag av lokföraren.

Om det var någon som läste gårdagens Expressen så fanns där en artikel om annan dödsolycka där testförare från Mercedes var inblandade. Som vanligt så ska man ju inte lita på allt som står i dessa tidningar men man fick ändå bilden av att många av dessa testförare är lite av Schumacher wannabees. Fanns även kommentarer från folk boendes i trakterna kring testområdena i Norrland och dom kommenterade att det ofta gick väldigt fort när testkaravanerna var ute och körde.

___
BMWCS #5157
Programmer och Len är det bevisat att föraren körde för fort?
Har ni egen erfarenhet av testförare och hur dom "leker"på våra vägar,som jag skrivt tidigare så har dom ändrat sitt beteende avsevärt sista åren.Så jag förstår fortfarande inte hur man kan lasta Daimler för något som är spekulationer av kvällspressen.

Sedan är det ju fantastiskt att dom är här uppe och testar sina bilar för det har ju räddat en hel bygd med sin verksamhet.

Skulle ni sett nordnytts inslag av händelsen och deras intervjuer med lokalbefolkningen så var alla positiva till förarna och ingen tyckte att dom körde speciellt fort.

Polisens enda anmärkning var att det var ett par som åkt för rattonykterhet(0.24)men som han sa att det är lite kulturkrock då dom har 0.5 promillegräns.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bm: Om det visar sig att föraren ej är skyldig till något brott så kan ju ingen skuld läggas varken på föraren eller Daimler. Är det däremot frågan om vårdlöshet eller liknande så hamnar enligt min mening skulden både på föraren och på Daimler. Företag har alltid ett visst ansvar gällande hur sina anställda utför sitt arbete. Om det inte var så så skulle jag knappast våga jobba med det jag gör...

När det gällde mitt referat från Expressen så skrev jag att man inte ska lita på allt som står i dessa tidningar. Trots att jag bor i de sydligare delarna av vårt land så är jag medveten att biltestandet i Norrland har medfört mycket postivt för regionen.

___
BMWCS #5157
Len
Det är inte så illa som det ser ut.

Antagligen är det tio resor värre:

Länk

L.
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Svensk media. Svensk mentalitet. Vad som hänt är att en förare har varit oaktsam i trafiken och att en fotgängare olyckligt förorsakats. För helvete - måste det bedrivas lynchning av tyska testförare, tyska bilar, dubbfria däck. Den här händelsen skulle INTE genererat sådana här rubriker om det var glassbilen som kört på mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.