|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Man blir ju spyfärdig: Länk I fortsättningen kan jag också hänvisa till att jag testar min bil när jag kör för fort, eller? /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. | |
| Föraren säger att han kört 50-60, hastighetsbegränsningen där var 70. Står så i annonsen iaf. Svårt att säga nåt då man inte har sett olycksplatsen. | |
|
K1imzo, visst är aftonbladet en "gråtarblaska" som försöker måla fan på väggen så gott det går. Men faktum kvarstår, nämligen att en testförare (vars uppgift är att just testa bilen, vilket ofta betyder att utsätta den för lite extra påfrestningar) lyckades köra ihjäl en person. Varför inte testa bilar på banor istället? Självklart finns möjligheten att de, Mercedes, inte döljer något alls, men varför skulle en tesförare, som antagligen är utbildad, tappa kontrollen över en ny bil i 50-60 knyck, så allvarligt att han kör ihjäl någon? Luktar det inte lite som att ett par jyckar ligger begravda här? /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Visst är det extremt tråkigt när saker som detta händer men jag vill inte spekulera alltför mkt när det är aftonbladet som står för informationen. Berga: inget illa menat men det är lite "Aftonbladetvarning" på din rubrik, du skriver " Testförare kör ihjäl småbarnsmor i Norrland" Precis som att detta är något som sker enligt löpadebandprincipen där uppe när det som jag försstått det handlar om en kvinna. Du kanske förstår lite vart jag vill komma?... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Mjo, det där med antisladdsystemet är ju en möjlighet. Men jag tycker ändå att man brukar kunna reda upp det mesta när det är halt. Tycker bara det är otroligt klantigt av en testförare att köra ihjäl någon. Visst hade det varit för j*vligt om en vanlig Svensson kört ihjäl henne också men som testförare har man ett extra ansvar, tycker jag. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Kimzo: Kommer man på andra sidan av vägen så har man nog tappat kontrollen. Han är där han inte ska vara. Tydligare kan det väl inte bli. Att ens försvara människan, han har kört ihjäl en annan. Att medierna förstorar upp saken, ja visst. En sak till är ju att dom plockat ut all sin mätutrustning i bilen innan snuten kom? Då har man något att dölja. MVH //Nedde |
|
|
Jag håller med föregående talare, om det nu är så att dom inte har nåt att dölja, varför plocka bort utrustningen om det kan rentvå han som körde bilen? För mig låter det väldigt skumt! MvH Björn |
|
|
Vad jag kan läsa var de en rad med testbilar som körde? Jag får uppfattningen om att en av bilarna bestämt sig för att köra om några andra vid ett illa valt tillfälle och på så sätt "hamnade på fel sida av vägen". Och det borde också innebära att han troligen INTE körde i 50-60. Men det är ren spekulation som sagt... hoppas sanningen kommer fram. /Hammar |
|
|
Aftonbladet sin tydliga vinkel, skapa stor rubrik. Att Mercedes plockade ut sin testutrustning är egentligen inte konstigt. De vill skydda sina företagshemligheter. Nej, jag vet inte vad de eventuellt loggat för data. Sedan kör många ett stort tankefel. Testkörning är inte lika med att köra som en "biltjuv". Alla tester handlar om mäta något specifikt under kontrollerade former. Det lika väl handla om att glida i 90 km/h på diverse vägar för utvärdera komforten som kolla hur antispinnfunktion reagerar på snösträngar. Det enda som kan sägas med säkerhet om det aktuella är testföraren kört för fort för omständigheterna eftersom han krockade. |
|
|
Ja ser de inte som att han körde som en biltjuv, men i och med att han körde ihjäl en människa kan man ju tycka att mercedes försöker hjälpa deras anställd att bevisa att han inte körde för fort om han nu inte gjorde det, det betyder inte att alla deras hemligheter lämnas till pressen. Sen om man ska testa antispinn funktionerna eller "glida" i 90km/h kan man ju tycka att dom kan välja andra ställen än allmänna vägar (där hastighetsgränsen är 70?) och speciellt vägkapitel där trafikanter befinner sig vid test tillfället. MvH Björn |
|
Evol-79 |
Håller klart med k1mzo, enda anledningen till att aftonbladet atr med nyheten är att sälja lösnummer. Med tanke på deras metoder till att attrahera lösnummerköpare så får man väl dra ned allt de säger till minst hälften. Jag är även inne på samma spår som Andersson_CSI. Hade aftonbladet ens nämnt det om det rörde sig om en testförare för Skoda som kört på en kriminell 25-åring? Ja ni fattar nog resonemanget. Det som har hänt är naturligtvis tragiskt för alla inblandade, men att börja döma efter aftonbladets "information" är lite förhastat. Skulle det nu vara så att testföraren kört för fort så kan alla som aldrig någonsin kört för fort börja kritisera, vi andra (mig inräknat) bör inte vara alltför snabba att kritisera. |
|
Självklart förstorar aftonbladet upp det hela. Säger inte att han körde för fort men om han inte körde för fort kan dom ju bevisa det genom att lämna uppgifter som styrker detta till dom som utreder det inträffade, inte plocka bort utrustningen fort som attan och hävda att det är för att företags hemligheter inte ska komma ut. MvH Björn |
|
|
"Skulle det nu vara så att testföraren kört för fort så kan alla som aldrig någonsin kört för fort börja kritisera, vi andra (mig inräknat) bör inte vara alltför snabba att kritisera." Håller inte med, det finns lägen då man inte bör köra för fort, och ett sådant läge är när det är halt! /Hammar |
|
|
...så jag kritiserar gärna om det är så att han kört för fort. /Hammar |
|
bustorp |
Jag håller med om att man inte ska lita på vad tidningarna skriver. Samtidigt tycker att det spekuleras nästan lika mycket här i tråden som på Aftonbladet. Det är just så här som felaktiga rykten o påståenden uppstår...tyvärr. Sen snappas dom upp av en journalist. Ang. själva artikeln har jag ingen åsikt utan hoppas få läsa vad polisen utrett i sinom tid. Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Vi kan nog alla "skriva under" på att ingen litar på aftonbladet. Finns det någon tidning eller media man kan lita på idag? /Hammar |
|
|
Samma artikel från en mer trovärdig tidning kanske duger? ;) Länk Hur som helst så måste ju något ha gått snett, eller kan någon neka till det? Och eftersom det rörde sig om en testfärd med en av Mercedes lite hetare modeller så ligger det ju nära til hands att tro att det gick för fort. Men nej, jag VET det inte och jag var inte där heller, tack och lov. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Jag har sett dessa karavaner ett flertal tillfällen (bor nästan exakt där E18 möter rv45). Jag har aldrig dett karavanerna bete sig illa - de inblandade vet nog vad rubriker som "busfärd med testbil" innebär för ultrapremiummärken som MB etc. Eftersom bilen enligt uppgift var på väg till anläggningen i Arvidsjaur kan man anta at det rörde sig om en ren transportsträcka. Mercedes (eller någon annan) lär inte använda trafikerade allmänna vägar för att testa bilarna - mer än att spara alla eventulla värden från färden. Olyckan är djupt tragisk - men jag kan ändå inte sluta irriteras över upphöjandet av det faktum att den inblandade bilen var en tysk testbil. Det skulle ju kunnat vara den lokala direktreklamutdelaren, mjölkbilen, du eller jag, ett fyllo, en stressad sportlovsfirare eller vad som helst. Undrar när det framkommer huruvida reflex användes etc etc... |
|
| Olyckor händer! Varför ska måste vissa ha en syndabock? | |
|
erc: skönt att höra en nyanserad bild ifrån någon som ser detta fenomen med testbilar etc. Du tar upp något väldigt viktigt, och även jag blir irriterad när jag läser vad som känns som ett gottande i just det faktum att det rör sig om en tysk, lyxbil. Artiklarna jag har läst har alla varit anklagande och samtidigt spekulerande, vilket inte skapar någon förbättring av situationen. Det som har hänt är fruktansvärt, men att skapa konspirationsteorier om mörkande och utmontering av testutrustning är inte djupgrävande journalistik, det är utnyttjande av en situation.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Mercedes har väl sin test anläggning ännu kvar i Kiruna dom bygger en ny i Arjeplog där Bosch har sin gigant anläggning. Jag kör ofta mellan gve-kiruna och möter deras karavaner och kan säga att för 10-15år sedan så körde dom som kamikazepiloter på allmänavägar på senare år så har dom lugnat ner sig betydligt men fortfarande så är dom rätt brutala om man försöker tränga sig in i deras karavan(om det är maskerade bilar) Vad jag tycker om ABs sätt att sälja nummer=URK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.