AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.341

har 523i vill ha mer PANG bOOM WROOOOM

Sida 1 av 2
marw
Hejsan.

Har en 523i är jättenöjd med bilen, men vill ha mer klös.
Är det lönt att satsa på en 530. Dvs är skillnaden märkbar stor? 540? Vad rekommenderas. Speciell årsmodell? Något man ska akta sig för?

Tacksam för svar.

mvh,

marw
Skillnaden mellan 523 och 540 är enorm. Enda sättet att ta reda på vad du vill ha är att ge sig ut och provköra, tror jag.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
jag har haft 523 98 förut nu har jag 540 99 jag kan bara säga att skillnaden är S T O R när det gäller mer power... och ljudet ja det slår ju 523an med hästlängder..
to
24
tome
BMW 523i-00
Det e ju jätte bra att 540 slår 523, men vad e hastighetsgränsen i Sverige,tänk på det isstället och på ditt körkort.

MVH

BMW

kilroy
*tomeDu är nog en av de få som tror att hastighetsgränsen är den avgörande faktorn vid bilköp...Välkommen till verkligheten...Mvh kilroy
marw
Jag reser mycket i Europa. Och hastighetsgränsen kvittar det är mer piggheten och kvaliten jag är ute efter.

Mvh,

Martin
to
24
tome
BMW 523i-00
Hastighetsgränsen är inte avgörande när det gäller fina bilar som BMW .Jag åkte till Grekland med min 316i som jag sålde förra året och själv körde 200km på autoban i Tyskland.
Jag vill gärna ha en 530i.

MVH

BMW

kilroy
*tomeSå hastighetsgränsen är inte avgörande när det gäller "fina bilar som BMW"?Det var ju precis det du skrev...det handlade ju om 540...För vilka bilar är hastighetsgränsen avgörande...?Skoda...Nissan Micra...eller...??Dom synpunkterna vore nästan värda en egen tråd...Mvh kilroy
to
24
tome
BMW 523i-00
Gäller till alla bilar,men bara i Sverige och Danmark.Man åker fast nån gång om man kör för fort och man måste tänka på sin familj.

MVH

BMW

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
tome: du kan ju inte på fullt allvar mena att du Alltid håller hastigheten överallt, vilken tid på dygnet det än är...?

Min Bil - Länk
to
24
tome
BMW 523i-00
Det gör jag inte heller,men min fru gör det

MVH

BMW

Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Tomte om man ser det så här.

Det kan förekomma situationer där en omkörning kan kännas absolut nödvändig.

Med mer kraft ökar möjligheten till en säkrare omkörning, därför att exponeringstiden i tex. ytterfilen minskar betydligt.

När det gäller att ligga i konstant fart över eller under gällande hastighetsbegränsning är motorstyrkan av underordnad betydelse.

Vid rödljus är kraften också viktigt, ju längre man pressas ner i förarstolen under accelerationen desto härligare känsla.

Motorljudet är också en mycket viktig välbehagsfaktor.

I dagens stressade samhälle är alla möjligheter till ökat välbefinnande av vikt och starkt att rekommendera.

Nöjda och harmoniska bilförare ger säker trafik.

BMW och Mercedes förare verkar enligt min mening vara mer harmoniska förare och lämnar därför ofta plats åt andra förare som av en eller anledning tvingas färdas snabbare än omgivande trafik.

Denna företeelse ses sällan om än aldrig hos andra bilister med få undantag, där det snarare är av yttersta vikt att tex. på motorvägen genast blockera en upphinnande BMW eller Mercedes och låta dem förstå att 105 km/h är en lämpligare fart på 110km/h sträcka.

Slutsats, kör man inte tyskt borde man inte får färdas i trafiken.

Mvh
//Scarface
marw
HAha scarface gjutet..

mvh,

martin

Håller med till en viiss del, kör japanskt men ångrar att jag köpte den...

BMW- När du älskar att köra
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
ang vad tråden handlar om. Du borde nog provköra och bilda dig en egen uppfattning. Lika väl som det finns de här som tycker 540 är så slö att den behöver kompressor:P Så finns det de som tycker att 530 har riv så det räcker.
Vad tome ville med sitt första inlägg begriper jag inte riktigt, men jag anar att det har något att göra med suget efter 530 i konflikt med att frun aldrig kör för fort och inte tycker de behöver mer motor?:) Annars är ju inläggen härligt motsägelsefulla:P
marw
Jag tyvker min 523i är pigg och bränslesnål. Jag tycker dock jag saknar en 40-50 hästar till. Dubbla Vanos hade inte varit fel heller. Jag funderar på att byta upp mig till en 530i runt 2001-2002. Är detta ett bra köp? Eller 540i från 00?

Mvh,

Martin
marw
sen vet jag dessutom inte heller om jag har fått något mer kraft begär. Dvs när jag får min 530i så vill jag ha mer bytar till 540i och vill ha ännu mer. till slut sitter man med dragracingbil. :)

Ska prova en 530i respektive 540i och försöka bilda mig en egen uppfatning.

Tack för alla svar.

Mvh,

Martin
Tome: Varför vill du byta till 530 från 523 ?
to
24
tome
BMW 523i-00
Starkare motor och bättre prestation.När man har nåt,då är man sugen efter nåt som man har inte.

MVH

BMW

to
24
tome
BMW 523i-00
Tjäna grabbar!

Jag ber om ursäkt om några av er uppfatade fel vad jag menade med det ovan,jag var ute bara vad andra tyckte om fortkörning här i Sverige.Har kört mellan Gbg och Trelleborg ganska ofta och de flesta som kör på motorvägen håller hastighetgränsen.En gång läste i en tidning att folk klagar mest på folk som kör BMW och Mercedes och kör förfort.

MVH

BMW

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det handlar som sagt inte om hur fort man åker utan om hur man åker oavsett hastighet.

Min nästa bil kommer att bli en 540 om ekonomin inte sviker mig. Jag hade struntat i 530 om jag var du, speciellt om du åker mycket motorväg och / eller långresor.

530 finns inte innan 2001 så de ligger lite högre... 540 däremot finns redan innan face-liften och är därmed lite billigare. Jag vet inte riktigt vilken prisklass du letar bil, men mitt tips är att du tar en extra titt på 540.

V8ans motorkarraktär och gång är svårslagen och bör upplevas!

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.