AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
889

Vad kör ni era V8or på?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Själv kör jag med 95 oktanig soppa från JET.

Någon som har tankat i 98? Blir det någon skillnad?

Någon som har testat att blanda i lite E85 i bensinen? gick det bra, några förändringar i prestanda, förbrukning eller beteende? hur många % körde ni med då?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Kör på 98, tyvärr har jag aldrig använt 95 så jag vet inte om det skulle vara skillnad (vilket det till viss grad säkert är)

Köper oftast bensinen från Hydro, skulle vara roligt att veta vart man får den bästa kvalitén faktiskt. (För jag tror inte att Statoil är bättre bara för att de kostar 25 öre mer per liter)

/Marcus
rsarits
95 oktan, mest från shell, ibland från jet.
Den bör dra en del mer med E85 inblandning, förutom det tveksamma i att blanda i spriten.
Det är klart att det är kul att få ner förbrukningen, men det var ju inte den låga förbrukningen som gjorde att jag köpte V8-bil.
mod726
Kör på 95 oktan och har aldrig funderat över annat eftersom det rekommenderas av BMW.
Brukar slå i en KI oxå så där två till tre gånger om året.

/RR

Robroy
Min 540 både går bättre och drar lite mindre när jag tankar 98... men visst funkar 95, provade en gång och det gick fint, men inte riktigt lika fint som 98.
V12 LeMans
Jag har samma erfarenhet som E38B12 , går bättre med 98 + lite snålare .
kilroy
Enbart 98...samt 1-2 % alkoholinblandning på vintern.Mvh kilroy
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
nu tänkte jag blanda i några liter E85, mest för att rensa ur motorn och få ut allt kondensvatten eftersom jag inte har hällt i någon K-sprit.

Därefter så tänkte jag testa 98 oktanig bensin, det skiljer 30 öre /litern = 24 kr dyrare på en tank (80 liter).

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Tankar på ESSO alltid 98. Undviker ST1 och liknande efter sett test i en mycket högaktad teknik tidning i Finland.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Bayerischemotor:
Du har inte lust att berätta lite mer ingående om det testet?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Det var tidningen Tekniikan Mailma som gjorde testet, det är rätt längesen, kanske -98 eller tidigare.

Neste inte helt överraskande vann, finsk bensin:)
Shell nummer 2
ESSO nummer 3

mellanrum (minns inte)

ST1- klart sämst.

Testet grundade sig till stor del på sot lagringar m.m. innanför motorn, nya bilar hade tankats enbart med respektive bensin unde en rätt så lång tid, sedan skruvades motorerna i bitar, ST1 tankade bilen var otroligt mörk och sotig inuti! Efter det bestämde jag mig för att den skiten häller jag inte i mina bilar. Kan ju hända att dom blivot bättre sen dess, men vill inte te risken.

ST1 motor var typ 3ggr skitigare än följande på listan, de tre första var fina. Och klart de bästa.

Nän mera olje expert som Johan B kan säkert förklara mer ingående vad det var som avlagrades på dessa motorer.
Massa stavfel, ursäkta mig...
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Intressant läsning,
Funderar alltid om det är någon skillnad på Statoil, Shell, Preem, OKQ8, JET osv osv... Har innan tagit för givet att det är "samma skit" men det kanske inte är så,? Hoppas att Johan B eller någon annan har något att tillföra...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde alltid på 98 med min 540. Då bensinförbrukning minskar något så blir skillnaden i faktiska pengar mot 95 oktan mindre än när man bara jämför literpriset rätt av.

Testade aldrig att köra på 95 så om man upplever någon skillnad vet jag inte.

Oftast tankar jag på Statoil. Kan bli OK ibland.

___
BMWCS #5157
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.