AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.360

Nån som lyckats renovera sin luftskruv på e34?

em
339
emhå
525i -88
Luftskruven på kylaren på min e34 måste ju vara den fånigaste konstruktion som gjorts... Efter 17 år så har ju, trot eller ej, den lilla skruven gått några varv och gängorna (eller vad man ska kalla de) börjar minst sagt kännas tveksamma. Känns faktiskt som bra mkt tur att skruven överhuvudtaget sitter kvar.
Frågan lyder därför om man kan lösa problemet på ett enkelt sätt? Skulle säkert bli bra mkt bättre med en ny skruv men frågan är om det räcker...
Mvh, Magnus.
hmm du menar den lilla 8mm skruven på termostathuset? antar att du har en m20 maskin...

den har jag varit ute för ett par gånger, dock alltid med lyckat resultat i slutändan :) gängorna i sig har jag aldrig sett som ngt problem, skruven i sig är nog ett större fara tycker jag! inte alltför sällan är den runddragen eller väldigt sliten i skallen så att den blir rund när man skall lossa den. Rekommenderas ju att om din skruv är lite tveksam i skicket så köp en ny innan du ger dig på att lossa den befintliga så har du en ny att sätta i när du får av den gamla som kanske går sönder på samma gång...

ang. gängorna så kan du ju teoretiskt gänga om dom om du hittar passande gängtapp, men jag har aldrig upplevt gängorna som något problem, endast skruven

MVH
Johan K
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Eller så menar du plastskruven som sitter bredvid påfyllnadslocket på kylaren.
Om det är gängorna på skruven som är kass så finns skruven på bmw för 8kr men är det gängorna i kylardelen som är trasiga så gråt.. Jag fick byta hela kylaren på min då det lilla plaströret gick sönder, det går inte att byta separat nämligen. BMW ville ha 5lax för kylaren och 1200 för att sätta dit den. Köpte en beggad kylare så jag kom undan med 2500 totalt.

/Christofer
em
339
emhå
525i -88
Är den lilla plastskruven... Bara ordet "plastskruv" säger ju en del.
Låter som "gummispik", eller liknande...=)
Har löst problemet.
Två nya skruvar! En original och en mässingskruv 6mm.
Sågade av och borrade ur originalskruven, ruggade upp ytan på den och i kylaren, drog ner den i de befintliga gängorna, täckt med epoxi. Lät allt härda, gängade och slipade toppen på "hylsan" och drog i mässingskruven med en o-ring som tätning.
Funkar Kanon!
Spartips om fler har samma problem.

Mvh, Magnus.
hmm, snackar vi m50 maskin? jag förutsatte m20 nämnligen :)
ja då är det en annan sak, har ju likadan maskin i min e36 och då är jag med...den skruven kan ju bli lite dum men min har klarat sig bra faktiskt! skall arkivera ditt spartips kan ju vara bra att ha ngn gång i framtiden :)

MVH
Johan K
ox
91
oxe
525i 24v -91
jag förstod vad du menade!

hade faktiskt samma problem....riktigt skitproblem.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är förövrigt precis samma skruv (uppbyggnad) på kylaren på både M20 och M50.

/Per
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
när min gick av så borrade jag hål i den och sen grispitt för att dra ur den, då sprack röret som den sitter i. Då får man byta kylare...

/Christofer
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Men, gängorna sitter väl i expansionskärlet och inte i själva kylaren? Kylaren och expansionskärlet går att byta var för sig. Kylaren är ju dyr, men expansionskärlet är billigt. Uppbyggnaden framgår tydligt på länken nedan:

Länk

/Per
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Njae, den gör ju inte det, skruven (nr8 på bilden du länkar till, går genom locket och in i en lite plastböj som går rakt in i kylaren. Dessvärre....

/Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.