AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.395

Sänka bilen med orginaldämpare?

re
169
reference
330daT -02
Hej jag har nyss köpt nya gas stötdämpare "kyb" orginal

Nu undrar jag vilken fjädersats jag kan ha på bilen utan att förstöra dämparna, 30/40 ?

tacksam för svar
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Så fort dämparna kommer in i ett annat arbetsområde där dom inte är tillverkade för att vara så slits dom mera...några mm borde inte vara några problem...Men kommer du ner till 40/30 så tar dom mer stryk.
Är ju inte så att dom blir kass på 1 vecka,men dom får betydligt kortare livslängd.

Varför köpate du inte sänkningsdämpare när du nu vill sänka,eller är de här bara mer en allmän frågan?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
reference:

Köp Original M-fjädrar från BMW (sänker ca 15-20 mm), antingen endast fram eller orig. M bak + vanliga sänkfjädrar fram ca 30-40mm.

Mvh
re
169
reference
330daT -02
rob_t_j72 hur menar du? är det bara BMW som har dom fjädrarna?
eller kan jag hitta dom på nätet billigare.

Jag vill sänka som mycket som går med orginal dämparna..
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Köp helt enkelt en sänkningssats som sänker typ 30-40mm fram och lite mindre, typ 10-20mm bak.

Detta funkar bra. Passa också på att ställa in hjulvinklarna efter sänkningen.
ErikNilsson
Har du M-dämparna så kan du sänka 30-40 mm utan att få några bekymmer kan jag intyga, trots Haas påstående. Förmodligen har han ingen praktisk erfarenhet utan gissar sig bara till.

Har kört min bil nu i tre år och den var sänkt när jag köpte den. Dämparna fungerar alldeles utmärkt och dämpar bra. Sänker du inte mer än 40 mm så blir det bra!
Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Är det någon som har pris på vad orginal M-fjädrar kostar?
Om man monterar sådana, bör man då endast byta fram för att slippa "gubbhänget" som är bak orginal?

//Fredrik
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Hade en rätt omfattande diskussion med en pålitlig person på mekonomen när jag köpte bakdämpare om vad som skulle hända om jag sänkte en aning ca 2 - 3 cm. han menade att det skulle funka hyfsat vad gäller livslängd på dämp, men om man skulle gå ner mer börjar det bli problem med livslängden. Betänk att exempelvis kombibilar kan gå med mycket lass hela tiden så någon marginal måste vara inbyggd i dämparna om man tanker logiskt.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
reference:

Om du vill behålla dina dämpare så länge som möjligt så byt bara fjädrarna fram till M-fjädrar (15-20mm), då dessa inte sänker alltför mycket med tanke på dämparna.

Alternativt kan du köpa vanliga sänkfjädrar fram som sänker ca 35-40mm och ta M-fjädrar bak (15-20mm) då BMW ofta är ganska låg bak.

M-fjädrar finns bara på BMW, de sitter på bilar med M-paket (sport)

Mvh
Dy
370
Dyngrak
Att köra med M-fjädrar fram och orginal bak låter ju som en schysst idé, för att slippa "gubbhänget bak".

Någon som har koll på vad ett par M-fjädrar fram kostar till en E46?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
M-fjädrar till min 735:a gick på ca.700:-/st.
Dy
370
Dyngrak
ok, skall ta å ringa BMW på måndag och höra vad fjädrar fram till en E46 kostar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.