AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
928

318iS - en bra bil?

Ska prova en 318iS nu i veckan.
Bilen är en -88 och har gått 15 000 mil.
Begärt pris: 16 000:-

vad tycker ni??

Alexander Fäldt
///Mmm...
Peter
jag skulle rekommendera dig att välja 318is 90-91 istället.. mkt bättre utrustning på dem...

Alexander Fäldt
///Mmm...
bmwnisse
Du blir nog så småningom sugen på en 6 cylindrig iallafall,så skaffa en sån istället. ( Om ekonomin tillåter )
//Andy
Håller på bmwnisse fullt ut. 6:an är så grym. Underbart ljud åsså. Så tillåter ekonomin så bara chacka.

MVH

//Andy
Humm... det är inget fel på en 4:a:)
Jag har gått från sexor till fyra.
Angående utrustning: Jag köpte min 318is för att den saknar allt vad extra utrustning heter, det väger extra. Men det är ju jag det...
Däremot är chassit och motorn rätt trevliga. Det var därför jag valde den framför en 325a.

Jag tycker du gör rätt, det är en rolig och trevlig bil.
323E21terror
Varför välja en 318is från 90-91 pga utrustningsskäl? från 90 levererar ju motorn 136hk (88-90=113Hk)och det är ju verkligen ett stort skäl. Om du skall ge 16'kr för en 88 så lär det räcka att gå upp till 25' för en från 90 i någorlunda fint skick. Ekonomin för
en 4a är ju "alltid" bättre en för en 6a så det enda som kommer att kosta mer egentligen ifall du väljer en(318is) från 90 jämfört med 88 är inköpspriset. Skulle du gå från en 318is-88 till lilla sexan tex så blir endast inköpspriset lägre medan de andra kostanderna blir högre..och om du väljer sexan så måste du köpa en 325a för att få märkbar bättre prestanda än en 318is från 90, och grejen är den att då kommer ägandekostnderna att sticka iväg ordentligt för dig.

farten är min drog
323E21terror
Felskrivet av mig...det jag menade var att ifall du skulle gå från en 318is-88 och välja en 320 med lilla sexan från samma årtal..så kommer en 318is från 90 inte att vara dyrare i inköpspris och dessutom kunna erbjuda bättre prestanda till liknande ägandekostander som en 318is från-88. Det en da du kommer att gå miste om är 6ans sköna ljud..men skall du äga bilen ett tag och har taskigt med pengar så är 318is en mycket bra affär.

farten är min drog
Peter
jag var lite otydlig... när jag menade bättre utrustning menade jag; m-teknik chassi, kränghämmare skivbromsar och motorn... ofta annars är is:arna inte så nertyngda med "lull lull"... vilket jag ju tycker bara e bra... jaja lycka till med köpet vad det än blir... kan ju hålla med om att 6:an är mkt charmig men då ska det vara en 325:a för att vara värt..

Har kanske en 318iS -90 på G nu!

Alexander Fäldt
///Mmm...
Ch
34
ChrOmeE
318i/2SK -88
Tjena!
Jag köpte en 318 -88 för ett tag sedan. Har aldrig ägt en BMW med sexa i men kört ganska många och jag måste säga att jag trots en (ganska) liten fyra är mycket nöjd! All körglädje är kvar och mycket BMW-känsla.
Visst saknar man ljudet av en sexa men ändå är jag mycket nöjd! Jag gav 15 000 för min -88 som hade gått 17'. Mycket fin i kaross och inredning. Allt var fruktansvärt väl dokumenterat vilket avgjorde affären.
Då blir man glad när man skall köpa bil.
Kör hårt!

/Livet e en hora å ja e pank
ChrOmeE
323E21terror
JAg har faktisk funderingar på en sådan 318is från 90 eller möjlgen en något äldre kanske vanlig standard 318 från 1988. Grejen är den att maken till prisvärd bil är svår att matcha..de är för det första billiga när det gäller det mesta jämfört med sexorna samt
klarar faktisk av att ge klart bra prestanda...och är kanske lite underskattade då de flesta tänker på en sexa när de hör BMW. Kanske 1.8 litersmaskinen är lugnare körd?
Iallafall så har jag personligen aldrig kört en sådan bara åkt med..och jag känner att det skulle sitta fint med en sådan till samlingen.

farten är min drog
Ka
48
Karv
318is-90
Äger en 318is 90
Gav 22
Är möe nöjd.... har kört ifrån en 850glt... så nog finns der lite att hämta i den lilla 4:an
Visst... vill oxå ha 6:a men ekonomin tillåter inte d... men jag har juh mer pulver än en 320 nu o så... d duger.

/Marcus
^LS^
Har en 318iS -90 och är nöjd.
Den är säkerligen piggare en 2L 6:a oxå.
Vad det gäller utrustning så är det bara
extra vikt och kan gå sönder, onödigt i
de flesta fall m.a.o.

=-------------------------=
Fullgasväxling, javisst!
=-------------------------=
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Har en 318iS -89 med. Maken till prisvärd BMW att äga och köra har jag inte sett sen sist.
... min är dessutom tillsalu... emm.. ja.
Ro
92
RoGGaH
318i -89
1602 -75
Peter..
jag har en 113hk 318 89:a och den är det m-teknik chassi och kräng hämmare på, men inte skivor bak =(
powsgli
Är det inte väl korta körsträckor (4000 mil) mellan kamremsbytena på 318?? På 320 gäller 9000 mil.
Hade en 318 och remmen gick efter 5000mil. Hade tur och fick det reparerat på good will av BMW.
Peter
på 318is slipper man iaf bry sig om kamrem.. sitter kedja på dessa...

RoGgah: ja jag syftade på originalutrustning 318 hade väl annars endast kränghämmare ifram? eller har jag fel? samm med m-chassie det var väl inte original på 318? jaja sak samma.... 318is är en mkt trevlig bil i allafall!

M-Technic chassi var option på alla e30.
323E21terror
När du sa att det sitter kedja på 318is modellen, syftade du på E30 modellen då eller?

farten är min drog
Det är kedja på M42 och M44.

Sitter M42 i 318is E30 (90-91)

318iS -88 har M40=kamrem
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.