|
|
|
|---|---|
|
(Oj vilket långt inlägg... Hoppas nån orkar läsa) Har problem med en 535i från 89, där batteriet drar ur sig, tar kanske ett dygn. Batteriet är köpt i höstas av tidigare ägare, kvitto finns, och det är köpt på OK. Trodde det var det som var felet, OK och biltema gör inte världens bästa batterier, så jag bytte ut det mot ett Optima Yellow Top. Kontentan av detta blev att batteriet tömdes snabbare, (55ah batteri) det räckte med en 6-8 timmar så gick inte bilen igång. Tidigare ägare har satt på en huvudströmbrytare. Från denna gick tre plusskablar, en till startmotorn, och ett par som gick någon annanstans. När jag kopplade bort paret så var färddatorn svart och bilen startade inte. Drog slutsatsen att kablarna, som ser eftermonterade ut, hängde ihop med code på färddatorn. Kanske är stora färddatorn monterad efteråt? Dessutom, sitter det en kontakt på ett lock ovanpå batteriet, som typ slår ifrån när man lyfter upp baksätet. T'nkte att det kankse ska sättaigång larmet om man försöker komma åt batteriet, men enligt tidigare ägare existerar inget larm. (!) En diod (tror jag, röd plastbit iaf) sitter i det stora luftutsläppet på panelen, och det sitter en box med säkringar, reläer och en helvetes massa små kablar under baksätet på förarsidan. Lyser gör den inte iaf. Nyckeln jag har är normal storlek, BMW-loggan går att trycka in och ska tända en lampa/diod som är sprucken. Sen har jag bara reservnyckeln (fula metalnyckeln, som jag dock brutit av) Frågorna är, har tjyvströmen något att göra med larmet, och kan jag få tag på larmnyckel? Eller har jag en larmnyckel? HUr ser jag om det är bortkopplat? Tips och idéer mottages varmt. | |
|
Har du prövat med deadlock på bilen? Dvs när du låser så vrider du förbi ett motstånd? Du låser alltså till kl 15 ung. Då skall den röda dioden lysa om du har larm. Tror nog att du har det, de flesta 535orna är rikligt utrustade. Kontakten under sätet är precis som du säger en larmanordning som skall larma om ngn lyfter upp sätet. Vad gäller ditt batteri är 55amp för lite, till våra skall du minst ha 80 gärna mer. Tjuvströmen kan jag inte tipsa om, sorry. *BAWORAK* |
|
haimaul |
Har ett liknande problem. Om jag låser/larmar med code på färddatorn laddar batteriet ur. Hände en gång på Arlandas långtidsparkering. Jättekul. Jag har också en dold strömbrytare monterad men däremot inget annat larm. Misstänker nämnda strömbrytare, men är inte så bra på elfelsökning. Tips, någon? __ When in this charming car, this charming man... |
|
Pyssling: Det låter som om du har en lampa i nyckeln, inget larm. Har du provat om larmet finns/funkar? Dessutom verkar det som om den tidigare ägaren har satt dit huvudströmbrytaren för att han hade problem med utdraget batteri själv, du stänger däremot inte av huvudströmbrytaren när du lämnar bilen antar jag? Börja använda den och köp en laddare t.ex.: Länk och ladda upp batteriet flera nätter i rad eller hela kommande helgen (om du har kvar ditt gamla batteri så ladda upp det minst 1 dygn och använd det medans du laddar upp Optiman, om ett batteri står utdraget så förstörs det). Dioden som sitter i det stora luftutsläppet på panelen är nog bara ett "låtsaslarm", boxen med säkringar, reläer och en helvetes massa små kablar under baksätet på förarsidan finns på alla större BMW. Mvh |
|
|
Originallarmets diod sitter annars i gallret på mittutblåset på panelen. Den skall lysa konstant när larmet är aktiverat, vilket det blir om man deadlockar bilen, dvs vrider nyckeln 90 grader när man låser bilen (Om man inte använder fjärren alltså). ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| GReenbergs beskrivning stämmer, men jag kan inte vrida nyckeln 90 grader, det tar stopp vid vanlig låsning, kanske 30 grader vinkel.. Jga kan inte ens använda deadlock. | |
|
Har vart till BMW nu, och de ska 980:- timmen för felsökning! Är det bara jag som tycker det är galet dyrt, eler kostar det så överallt?! Är alla BMW-handlare/verkstäder så där otrevliga, förresten? Kom in på eftermiddan, och de var inte särskillt hjälpsamma, och typ dumförklara mig när jag höjde på ögonbrynen vid priset... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.