|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Ett dilemma har uppenbarat sig. När jag åkte från Gör det själv-hallen idag upptäckte jag några punkter på min vänstra yttre backspegel. Jag trodde det antingen var frost eller nåt smuts men tji fick jag. Det verkar som det sitter bakom glaset på nåt sätt. Kan det vara fukt som trängt in eller nåt annat? Har inte varit där förut ialla fall så mycket vet jag:). Jag har automatiskt avbländbara speglar med värme samt att det sitter nån svart ram runt spegelglaset. Måste jag byta spegeln för att bli av med dessa prickar/belägning eller finns det nåt smart sätt för att bli av med de? Irriterande som sjutton:) Tacksam för råd. Vh/Kermit. | |
|
Bara att byta... dyrt är det också... det är flytande kristall i dem som gör att de blir mörka då man lägger spänning på. Verkar som att det kommer in lufr "emellan" på något vänster. Fick byta på min förra E39 och har för mig att bara glaset gick på närmare 2000kr. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus M: Misstänkte nästan det tyvärr. Det går inte att reparera på ngt sätt? 2000 sek är mycket pengar för en spegel, kanske värt att vänta och se om det blir sämre. Vh/Kermit. |
|
|
Det går tyvärr inte att laga... jag bet ihop och handlade nytt till slut. Undersökte tom om det var billigarre att köpa i Tyskland osv men icke. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Hur är hållbarheten på dessa glas? Min bil är c:a 3 år gammal och man tycker ju att glasen borde hålla längre en så. Är det nåt man bör tänka på när man tvättar bilen tex. att inte använda avfettning på speglarna, undvika att spola med högtryck direkt på dem etc. Vh/Kermit. |
|
|
Vanligt asfäriskt elvärmt glas ca 600:- är ett alternativ... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
GM, kan man ju int ha begriper du väl :) tror glaseländet till min ---01 kostar 2900 eller nått i den vägen. ///MVH Hasso Länk |
|
ibland är jag glad som har en snik bil..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Undrar om inte jag hade valt bort avbländbar funktionen till min bil om mina glas skulle gå sönder. Jag som hävdat att BMW har billiga delar:( |
|
|
Vissa reservdelar som borde kosta 100 lappen kan kosta flera hundra lappar då man ska köpa på Bmw el till en Bmw :(. Men tro mi ingen vill äga en japsare en bromsskiva kostar närmnare 1000 kr(accord) och till en 330 typ 700 om jag inte missminner mig... Man ska vara glad att förslitnings detaljerna är inte så dyra till BMW ! BMW- När du älskar att köra |
|
|
Klart att ett vanligt glas är ett alternativ men när man kör landsväg i höst/vinter mörkret är det otroligt skönt att slippa alla starka strålkastarljus (xenon) i backspeglarna:) Men 2000-2900 sek för ett glas, då kan jag nog leva med mina 3 små prickar ett tag till:) Vh/Kermit. |
|
|
Hur ser man skillnad på dom olika glasen, mina har med en svart "list" runt spegeln. Har inte tänkt på dom speglarna förens nu nyligen när jag har kört en 316 Comapct där i princip allt ljus bländar, det har jag aldrig upplevt i min e39. Kan det vara så att jag har automatiskt avbländbara ytterspeglar utan att veta om det? :) Min innerspegel är automatiskt avbländbar, men det innebär väl inte automatiskt att även mina ytterspeglar är det? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Jag har bytt mina Electrochrom spegelglas i flera omgångar då de korroderar i själva spegelytan. Då de är så dyra från en ÅF säljs de ganska friskt på eBay för relativt blygsamma summor så sök bl.a. där eller på skrotar. | |
|
"Vanliga" glas passar inte! De automatiskt avbländande är större, ser man spegelhusen bredvid varandra så är det uppenbart. Gissar att det är därför de autoavbländbara är elektriskt infällbara. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Är alla speglar med automatisk avbländning elektriskt infällbara? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej bara på min :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Så hur vet jag vad jag har för speglar då?:) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
Du smyger dig på bilen baifrån med en stor ficklampa och viker speglarna in sig när du lyser på dom så är dom avbländningsbara :) ///MVH Hasso Länk |
|
heheh, får väl testa då :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros: Prova att någon kompis slår på sina ljus bakom din bil, ganska snabbt skall du då märka att glasen blir mörkare och att styrkan i bakomvarande strålkastare avtar. Har elektriskt el-infällbara speglar på min 540. Vh/Kermit |
|
|
Även ytter glasen går väl på inner spegelns sensor?? i så fall ( om E34 knepet är tilllämpligt) täck över ljus sensorn på framsidan lys med lampa i punkten på glaset så skall det mörkna Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.