AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.512

Ibland ojämn tomgång å drar mer bränsle än normalt. Möjliga fel?

Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Hejsan, har dessa problem på min 325a -91 å ska förklara så noggrannt som möjligt. Det ja undrar är om lambdan på bilen är trasig och kan orsaka dessa fel:

För en vecka sen ungefär så började motorn ibland få problem med att hålla tomgången. Långt ifrån alltid, utan nångång bara. Den håller nästan på självdö för att sekunden senare varva upp till ca 1200 varv å så håller den på å ibland så dör den.

Och ida, efter ca en vecka, började ekonomimätaren visa extremt hög förbrukning å ja tänkte att de hade blivit nå tjall med den. På 5an i ca 100a så visar den ca 1,5 l/mil och när ja släpper tillbaka den till tomgång går den bara tillbaka till 0,5 l/mil. Inte mer med de tänkte ja. Så när ja kört ca 10 mil med den så ser ja på tankmätaren att den där förbrukningen verkar stämma till min förfasan!! Men de konstiga är att ibland visar den normal förbrukning ett tag för att gå tillbaka till den höga förbrukningen. Alltså kring 1l/mil.

Bytte idag luftfilter för det var skitigt och tomgångsproblemet var borta i ca 5 mil, sen började det om igen. Pendla mellan 500-1500 fast nu utan att dö.

Efter att ha sökt lite grann på forumet så har ja kommi fram till att en möjlig orsak är lambdan. Kan ni tänka er något annat fel?

Och ja läste även i en tidigare tråd om att mäta upp lambdan men då undrar ja vilka värden ska lambdan ha för att vara hel?

Tack på förhand!

- Smakar det så kostar det, tyvärr! -
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Förresten, är det en fyr-kablars lambda på min -91as 325? Och är det någon som köpt från motornord, den som kostar 800kr?

har samma fel på min, fast inte alls så grovt som du har d. min pendlar mellan 500-800 varv på tomgången, men bara ibland. soppaförbrukningen e alltid den samma.
oerhört irriterande fel måste bara tilläggas
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Har prövat "nollställa" styrboxar genom att ta av minuspolen i drygt en halvtimme å sen låta motorn stå på tomgång tills den blir riktit varm å nu pendlar den i tomgång mellan ca 500-800rpm...

CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Känner igen dessa symptom.Kolla ifall det försvinner vatten ifrån kylsystemet.Om det gör det så kan det vara topppackningen som är sönder . Hade exakt samma fel som du beskrev tomgången varierade och hög bränsleförbrukning. Sen började det lukta bensin i motor rummet+ att kylarvätskan försvann. Det blev en ny sotningssata 2800:- + en ny lambdasond 1500:- + någon som skulle göra jobbet. Inte så roligt med tanke på att man hade haft bilen i knappt tre månader. Hoppas inte du har samma fel.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Hmm... Om de e som du säger så lär en viss BMW-verkstad få en påhälsning. Har nämligen nyss haft in bilen på en sådan å en renovering av motorn däribland bytt toppackningen då den hade gått då. Ska ta å kolla upp om den drar kylarvätska... Vore förjävligt i sånna fall...

CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Du kan kontrollera ifall lambdasonden fungerar genom att ta reläet till sonden. När min lambdasond var sönder så klickade det till i reläet. När man tog bort reläet så gick bilen som den skulle på tomgång samt när man körde bilen.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Okej, ska pröva. Du råkar inte ha nå nr till reläet så man vet vilket d är? =)

CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Det är det orange reläet längst upp till höger i samma rad som det blåa reläet.
Länk
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Man får tacka å bocka! =)

Vart sitter reläet till lambdasonden på e30?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.