|
|
|
|---|---|
|
Idag fick jag hem mitt nya reg-bevis som ska vara mycket svårare att förfalska dvs beviset har försetts med säkerhetsdetaljer som vattenstämpel, fluorescerande fibrer och mikrotext. Vid resor utomlands så måste man ju ha reg-beviset med sig MEN är det nån LAG på att jag ska ha beviset i min bil inom Sverige? Mvh Dragolito Svart som synden Länk | |
|
Mer än 7 timmar sen jag skrev detta inlägget och inte ett enda svar :( komijen AUTOPOWER!! :) Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Står klart och tydligt på att det är en värdehandling och skall förvaras som en sådan. Dvs. INTE i bilen! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke: Japp det står så, men inte på del 1. Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Vilken tur att jag inte lagt ut mitt i bilen då :) Har legat framme för det i ett halvår... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Del ett är den blåa va? Det är den som ska vara med om du kör utomlands, står inget om att du behöver den i bilen i Sverige. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke: stämmer bra, Blå=del 1 Mvh Dragolito Svart som synden Länk |
|
|
Registreringsbevis måste medföras vid färd i Sverige enbart om ett dragfordon är tillkopplat. Då skall även dragfordonets registreringsbevis medföras. Vi talar då inte om del del som behövs för att byta ägare, utan den del där alla fordonsdata står. Detta gäller svenskregistrerade personbilar. Utlandsregistrerade fordon måste ha med reg-bevis vid färd i Sverige. Vidare kan nämnas att vid framförande av tung lastbil måste registreringsbeviset medföras vid all färd med fordonet (även inrikes). Jag vet inte vad som gäller för lätt lastbil och buss. |
|
|
Varför frågar polisen om att få se regbeviset då? Eller de kanske slutat med det nu? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
(Senast jag fick göra det var för ett par år sedan) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
De kan fråga om att få se det, och du kan svara "det har jag inte med mig eftersom jag inte behöver ha det med mig". Detta påstår i alla fall min far (som är sheriff). Denna informationen fick jag även från körskolan då jag skulle ta mitt körkort. Anledningen till att vi i Sverige inte haft krav att medföra reg-beviset (som många andra länder har krav på), är att det tidigt varit möjligt för svenska polisen att få fram all info genom att be personalen inne på kommunikationscentralen "slå en qp". Alltså en förfrågan i bilregistret. De får då fram all info som står på regbeviset plus en hel del till. Varför reglerna är annorlunda när man drar släp vet jag inte. Det sägs att de snabbt ska kunna räkna ut om man drar för tung eller inte. Men den infon borde vara lika lätt att få genom en qp den med. Fotnot: "qp" är en förkortning av orden "question police". |
|
|
Det krävs aldrig att man har registreringsbeviset med sig så länge man färdas i Sverige. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
rsarits |
Det är troligen som jesperado skriver, jag har aldrig någonsin blivit tillfrågad om regbevis, blivit stoppad säkert 20 gånger (på 19år) |
|
Har alltid en kopierad kopia med mej utomlands. Ingen alls i bilen vid färd i Sverige. "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
| Man är ju lite USA-skadad av allt TV-tittande "License and registration, please". :) | |
|
"Har alltid en kopierad kopia med mej utomlands." Räcker det inte med en kopia, måste man även kopiera den? :) |
|
|
ardbeg: Går att beställa oändligt med regbevis från vv men jag menade just att jag inte hade en sådan originalkopia från vv.... "the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department... |
|
|
Jag förstår inte problemet, allt står i klartext på reg.beviset vad som gäller. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Jag har fått med mig förra (och första ägarens) registreringsbevis vid köpet. Har jag någon nytta av det? | |
| Nej, inte annat än ur historiksynpunkt. | |
| I sk fd öststater, ex baltländerna, krävs att man visar regbevis i original vid infärd till landet, annars släpps inte bilen in. Äger man inte bilen själv måste man ha fullmakt från ägaren. Jag hade med mig gula delen (har jag för mig, iaf den som det står på att man skall medföra vid färd utomlands), när jag var i östland i somras. Delen för ägarbyte behöver man inte ha med och den andra är ju ingen fara att ha i bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.