|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar en hel del om automatlådan ifrån en 525ix eftersom att jag funderar på att montera fyrhjulsdrift på en 750. Jag har förstått att det är mycket jopp och att det lär bli ombesiktning som ombyggt fordon mm. Men det var en annan sak, nu har jag några praktiska frågor till er ifall att någon vill och kan svara på dem: Var det en femstegad automatlåda i alla 525ix E34 som hade automat? Fanns det olika varianter av denna? (Typ: Addapptiv) En annan fråga är om 525:ix automat är konstrurad så att om båda bakhjulen släper, går det ändå kraft både fram och bak så att alla fyra hjul snurrar samtidigt oavsett hur många hjul som det är fäste på (typ "diffad" växellåda)? Hur löser man det med ASC? Finns det på 525ix? Drar det ner på motorvarvet oavsett om bara ett hjul släpper eller ska alla släppa? Blir det någon skillnad med ASC om man även har diffad bak och framaxel? Hur blir resultatet med ASC+T i kombination till fyrhjulsdrift? Finns det? Bromsar det då varje hjul separat? Det finns väl diff både fram och bak på 525ix? Är diff extrautrustning på 525ix? Funker det så att ifall endast ett hjul har fäste så stannar väl inte bilen? Vad menas med att det är fyrhjulsdrift 60% bak och 40 % fram? Vad bestämmer fördelningen? Vore det teknisk möjligt att koppla in en strömbrytare så att man bryter någon krets någonsatns i någon databox som gör att framjhuls driften inte kopplas in ifall att man endst vill ha bakhjulsdrift ibland? Eller sitter växellådan konstant ihop med både fram och bakhjulen på ett mekansisk sätt så att det är omöjligt att koppla bort fyrhjulsdriften på elektrisk väg? Mvh Fredrik | |
|
Hej Jag kan kanske svara på några av dina frågor. ASC / ASC+T finns ej på 525 ix. Nej du kan inte koppla bort någon av axlarna elektriskt inte ens mekaniskt, går en drivaxel av fram så drar inte bilen något alls. Jag tror det blir svårt att få fördelningslådan att hålla om du tänker bygga på en 750 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.