AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.423

Få bort klarlack på alufälgar

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hej!

Har ett par 17" schnitzer copy med klarlacksläpp på den polerade kanten. Jag tänkte fuskrenovera dem genom ta väck klarlacken som finns kvar på den polerade kanten, slipa och polera upp glansen, och sedan lacka på ny klarlack med sprayburk. Frågan är bara hur jag får bort den befintliga klarlacken? Blir väldigt tacksam för bra tips!!! Jag försökte skrapa med en färgskrapa, problemet är bara att man repar fälgarna på ett tråkigt sätt.

tvätta, tvätta, tvätta....
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det finns ett medel som jag inte kommer ihåg vad det heter, men som jag använde när jag gjorde samma sak på mina gamla fälgar..

Man penslar på det, väntar över natten, sen kan man bara dra med ett finger så följer lacken med. Lägger sig löst uppepå typ..

Ska se om jag kan komma på vad det heter.

Diesel-räsern
/Rickard
bustorp
Ska du ändå polera så kan du lika gärna slipa ner klarlacken med fint papper om du inte vill använda färgborttagningsmedel.

Ödmjukhet inför kunskapen.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag har börjat slipa men den sitter som f*n. Vore perfekt om det fanns något färgborttagningsmedel som funkar. Men jag vill inte ta väck lacken på den lackerade delen på fälgen, så man får nog vara försiktig när man applicerar medlet i så fall. *tarzan325* det vore kalas om du kan "värka" fram vad medlet hette...:-)

bustorp
TaVäck eller TaBort hette det förr. Hör i en färghandel. Det är ju där det finns.....

Ödmjukhet inför kunskapen.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag får besöka en färghandel, de om några borde ju veta...:-)

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det är en norsk produkt som finns i färghandeln... Heter stripp BEK.
Finns att läsa om här: Länk
Pensla på, vänta någon timme tills det ser ut att börja torka (tills lacken börja resa sig). Då kan man antingen pensla på en ny omgång eller ta högtryckstvätten och blåsa av det som lossnat. Och sedan låt torka, och börja om, ifall det behövs.

Finns även något som heter Casco Allbort, som jag inte är säker på hur bra det är.

Diesel-räsern
/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.