|
|
|
|---|---|
|
Hej Hörde att bmw tar 800kr för omkodning av fjärrnycklar. En polare som har volvo köpte extra nycklar till sin bil och fick samtidigt instruktioner om hur man registrerade nycklarna till bilen. Detta gick ungefär till så att man vred om tändningslåset 3 gånger och tryckte på larmknappen en gång. Det kan väl inte vara så himla svårt att koda om nycklarna till en bmw. Jag vill ju bara försäkra mig om att tidigare ägare inte har en extra nyckel med samma kod som den kan använda och jag behöver ju inte köpa en ny nyckel utan bara koda om. Nån som vet nån som kan? | |
|
Välkommen till forumet! Menar du larm eller immobilizer? Vad är det för bil? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Man måste ha en DIS eller liknande dator för att kunna gå in i bilens styrsystem och där avaktivera de nycklarna som man inte har grepp på. Dvs. det måste inte vara en BMW-verkstad, men det måste vara en förhållandevis välutrustad verkstad som gör jobbet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Initiering av en nyckel går till i princip på det sätt du beskriver. Det är ju dock långt ifrån samma sak som omkodning. | |
| Den aktuella bilen har både larm och imobilizer. Jag ringde till bmw för att fråga om dom kunde kolla i databasen om det fanns fler nycklar i omlopp. För att kunna svara på detta så måste jag in till en verkstad och betala 800 kr vilket verkar i mina öron mycket begärt. Jag ska ju inte köpa nåt | |
|
Problemet är att informationen bara finns lagrad i din bils dator! Därför måste man koppla upp en diagnosdator mot bilen för att se hur många och exakt vilka nycklar som är aktiverade. Det kan vara bra att ta med sig alla nycklar man har tillgång till, eftersom varje nyckel har ett nummer i datan. Dessa nummer kommer upp när nyckeln sätts i tändningslåset. Alla nycklar som eventuellt då är aktiverade, men man inte har kontroll på, deaktiverar man i datorn. Därefter kan inte bilen startas med dessa nycklar (men man kan fortfarande öppna de mekaniska låsen med dessa nycklar). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.