|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är så att igår kväll så stog jag och en polare utanför han och snackade. Lyset på bilen var på efter att vi just varit å porvkört och efter ett tag så stängde jag av det. Sen så visade de sej när jag skulle åka hem att batteriet va helt dött! Så på med startkablarna och försöka... men icke! Den ville inte starta! Startmotorn spann som en katt men bilen verkade inte ge nån gnista. Vart och hur ska jag börja min felsökning?? Hjälp mej Mvh Simon! | |
|
Det kan vara bensinpumpen som lagt av. Det hände för mig en gång. Startmotorn snurrade runt motorn men inget hände. Bogserades av en galning som körde alldeles för fort tre mil till en verkstad där en kille kröp under bilen, knackade en gång på bensintanken (tror jag iaf, jag låg inte därunder och tittade på) och plötsligt startade den utan knot. Jag bytte iofs ändå pumpen... |
|
|
hmm... knackade på tanken? bensinpumpen sitter väll ändå under passagerarsätet bak? eller har jag helt fel? Kan man se på stiften om den får någon bensin? Dom borde vara dyblöta om bensinpumpen fungerar korrekt, eller hur? Hur kollar man tändningen? Dvs så stiften ger gnistor. |
|
|
Jag var ut & kollade ett stift nu och det var snustort! det verkar som om bilen inte får någon bensin. Vart sitter bensinpumpen? innan jag börjar slita i baksätet. // Simon |
|
Niclas.S |
Jo den sitter under baksätet. Stiften ska vara blöta isåfall tror jag med, om pumpen funkar. Ta bara ur stiftet och sätt det i tändhatten. Lägg tändstiftet snett mot motorblocket så att inte sjävla bygeln ligger emot. dra sedan motorn några varv, men endast några varv det låter lite. OBS två personer måste självklart vara tillgängliga. OO=00=OO |
Niclas.S |
Nej inte baksätet!! OO=00=OO |
Niclas.S |
den sitter väl under bilen brevid tanken, eller???? OO=00=OO |
|
jaha, hmm... Kan de vara bensinfiltret? Vart sitter det? Finns det ingen säkring till bensinpumpen? //simon |
|
|
Skruva ur ett stift. Sätt fast tändhatten på stiftet. Jorda stiftet. Be någon att starta motorn o stänga den med en gång. Man ser med en gång om det finns gnista. Annars kostar en utmärkt provare 30 spänn på biltema. |
|
Niclas.S |
Jag kan just inte så mycket e36:an men på e30 sitter det i motorrummet, på vänster sida. Pumpen ska nog ha en säkring, men vart den satt, så kan den ju lika gärna vara en dykpump, en pump som sitter i tanken. OO=00=OO |
| Hoppsan, inte meningen att "dubbelskriva. Tog lite tid att skriva mitt inlägg så det blev nästan samma som "Niclas.S" ;-) | |
| jaha, ska ut och kolla lite snart. värmer mej bara först. verkar som om de är soppapumpen som är boven. iaf att dömma av hitills. | |
Niclas.S |
Kollade upp vart pumpen sitter, den ska sitta som en "dykpump" eller ja, du vet vad jag menar. Under baksätet har du förmodligen ett par luckor och under den vänstra, tror jag, sitter pumpen infälld i tanken OO=00=OO |
| jepp! ska ut och kolla där nu! ska först kolla relät. brb. | |
|
Nu är jag tillbaka! Har nu plockat upp pumpen och provat den på ett vanligt bilbatteri och den funkar hur fint som helst. Problemet är att när jag slår på tändningen så kommer det ingen ström till pumpen! Hur tar jag reda på vart relät sitter? Misstänker starkt att de är de som är felet. |
|
Niclas.S |
Har du kollat säkringen? Relät ska väl sitta i motorummet, iaf på e30 Har du ingen handbok eller Heynes rep.bok? OO=00=OO |
Niclas.S |
Såg även att du hade haft en Pucko MI16, det var väl en problembil? ;) OO=00=OO |
|
bilen är tyskimport så de står bara på tyska.. :( Och de språket är jag inte allt för bra på! Som sagt är de en e36 och frågan är nu vart sitter relät och/eller säkringen till bensinpumpen. |
|
Niclas.S |
Har du ingen säkringsdosa i motorrummet? OO=00=OO |
|
Jo de finns. Men beskrivningen på locket är på tyska! Och ja, mi16 va riktigt skit. |
|
Niclas.S |
är alla säkringar hela? OO=00=OO |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.