AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
582

hur får jag ut org radion?

stimpenbmw
Har aldrig tagit ut en radio ur en bil innan.
Så min fråga är hur får jag ut orginal kassettradion som sitter i?
Fick av två plast lister på sidan av den men sedan kom jag ej längre.
Vågar ej gå loss alltför hårt med skruvmejsel och riskera repor.
Ngn som vet hur man enkelt och smidigt får ut den?
ur
28
urban
520 -95
Det sitter troligtvis 2 st småhål runt 3-4 mm på varje sida av stereon stick in ståltråd i rätt diam. i hålen så kommer den med dig ut.

mvh Urban
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du inte två små plastluckor (ca 1 x 3 cm)på varsin sida av stereon? Bakom dessa sitter insexskruvar. Skruva på dessa så lossar vinklarna som håller stereon.
Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
Hej på min 520i T 94 sitter det en
orginal Business RDS och den sitter fast
som Kane beskriver.

stimpenbmw
där är inga insektsskruvar. där e bara fyra styck hål. Tor man bara skall köra en spik eller nått i alla hålen så den lossanr.
stimpenbmw
jag har nu försökt få ut radion. Jag satte i 4 spik i hålen. Men den satt fast ändå jag körde in skruvmejsel lite här och där och bände och hade mig men radion kom ej ut.
Hur långt in måste spiken? Mina spik var ju ej jättelånga men jag tycker att de borde räcka?
Normalt sett använder man ett verktyg (u formad "spik") som har små taggar längst ut. När jag skulle byta så åkte jag till den lokala bmw-meken som lånade ut dom. Även med detta specialverktyg fick man ta i lite för att inte verktyget bara skulle glida ut hålen. Mitt tips är sålunda, om stereon sitter stadigt som den verkar göra för dig, att försöka hitta verktyget. Ett liknande verktyg känner jag igen från åtminstone blaupunkt apparater så gissningsvis kan du få låna verktyg som passar hos närmsta bilradiohandlare.
Förresten så används båda ovan beskrivna metoderna för att fästa bmw-stereoapparater. Vår gamla reverse RDS (e34) hade hålen för specialverktyget (2 på var sida), den nya business-stereon (e36) har två insex-skruvar.
Åk till en bilstereohandlare som även monterar....
De kan säkert låna ut monteringsnycklarna.
Jag gjorde på de viset igår, fungerade utmärkt..
/ Lycka till

Gurra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.