|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Undrar om någon vet vem som har rätt och fel i följande situation. Bil A och bil B kör rakt emot varandra vid en ljusövervakad korsning. A skall svänga höger och B skall svänga vänster. De kommer efter svängarna att ha samma färdriktning. Vägen de svänger in på är två-filig. Det finns endast ett högersvängarfält resp vänstersvägarfält på den vägen de befinner sig innan svängen. Nu brukar förvånande många bilförare ha det ofoget att svänga rakt in i "fel" fil. Dvs A hamnar direkt i vänsterfilen efter svängen eller B i högerfilen (fast fallet med A är nog vanligare). Om B kör på A i vänsterfilen, vem har då rätt? Räknas det som om A gör ett filbyte, eller har han någon sort förkörsrätt i situationen? (Undrar eftersom det kommer hända mig förr eller senare) Detta retar mig till vansinne när folk kör på detta sättet eftersom det helt i onödan skapar köer och iriitation. Det finns ju plats för båda bilarna bredvid varandra på den nya vägen. Vad tycker ni? Detta problemet kanske är lokalt i Malmö? | |
|
Vad jag vet är det förbjudet att byta fil i en korsning. Man Svänger man höger så tar man högra filen och byter till vänster först senare. Rätta mig gärna om jag har fel. |
|
|
Det finns väll lite olika tolkningar beroende på hur korsningen är utformad. Det finns ju korningar där en "huvudled" svänger och övergår från ett körfält (före korsningen) till två efter. Då får man "välja" körfält om man kommer på huvudleden. Men i detta fall så har man ju väjningsplikt om man kommer in på huvudleden så då löser det sig ju automatiskt. Men är det en helt vanlig "fyrvägskorning" så borde det väll vara en heldragen linje mellan körfälten man kör in på. I annat fall så tillämpas väll även högerregeln i dessa korssningar dvs den som kommer från höger när man är i själva svängen har företräde. ja blev man nått klokare av det där......? Jag kan faktiskt inte dra mig till minnes att jag har sett en korning som du beskriver utan körfältsregleringar eller väjningsplikter..... MEN det finns säkert. |
|
|
Kolla i trafikförordningen Länk Paragraf 26 reglerar detta ganska tydligt. Dessutom lär ju högerregeln (Sveriges med bortglömda regler) gälla så bil B har skyldighet att lämna företräde. §26 "En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken. Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt. Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt." §27 "Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden." /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
B har väjningsplikt mot A. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hmmm, enligt Caspar "Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske" och "skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik" så har ju inte B väjningsplikt, eftersom de har varsin fil att köra i, men A väljer "fel" fil. Jag återkommer med en skiss ikväll när jag kommer hem. Jag är inte helt säker på att alla är med på scenariot ;) |
|
|
Håller med Erik, B har väjningsplikt mot A. Det finns inget som heter "förkörsrätt" i trafiken, där har man bara skyldigheter-inga rättigheter. |
|
|
Men vägen båda bilarna kör in på har ju två filer, och de kommer från olika håll. De har alltså en fil var att svänga in på. A kan väl knappast dundra över i vänsterfilen direkt i svängen och hävda att B hade väjnigsplikt... eller? Nåja, jag återkommer som sagt med en skiss... |
|
|
Jo, för högerregeln gäller i korsningen! Bil B (som skall svänga höger) kan avse att lägga sig i vänstra filen direkt efter korsningen av någon anledning... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I verkliga livet, dvs utanför vägverkets föreskrifter försöker förssäkringsbolagen garanterat ge båda skulden... Tyvärr. Råkade själv ut för delat ansvar när en gubbfan körde direkt från påfart över högerfilen och in i sidan på mig i vänsterfilen... suck... /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
I vissa kosrsningar finns det förstås ritat med heldragna linjer vilka filer man får köra i, men normalfallet (med streckat) så har B väjningsplikt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det var som f*n, ni verkar vara eniga... Tycker det verkar helt rubbat. Vad skall A i MIN fil att göra, han har ju en alldeles egen fil att köra i. Situationen uppkom på vägen hem från jobb igår senast. Men det ni säger strider ju mot §26 och §27 enligt ovan. |
|
bustorp |
Smidigast vore väl att den som svänger vänster också fortsätter i vänstra filen efter svängen och senare byter fil om han/hon behöver. Motsvarande för högersvängaren. Vi har en liknande korsning i kommunen och de flesta använder den lösningen. Ser inga problem med det.............Funkar med §27 också. §26 gäller väl placering innan sväng, va? Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
$26 beskriver hur man placerar bilen INNAN och under svängen (har alltså inte med denna diskussionen att göra!), $27 beskriver hur den placeras efter sväng. Väjningsplikten regleras av högerregeln, 3 kap 18 §: "När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§." Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Dredd: Det de flesta säger strider inte alls mot §27, om man läser _hela_ paragrafen och inte bara början: §27 "Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden." Observera det allra sista, "och den fortsatta färden.". Dvs om A skall svänga vänster efter korsningen är det helt rätt att lägga sig i det vänstra fältet och B har då väjningsplikt enligt högerregeln. /Micke |
|
|
Hmm jag förstår era argument, men är inte helt övertygad ;) I princip skulle detta innebära att om fyra filer finns tillhanda att svänga in på skulle alla vänstersvängare bli tvungna att stå och vänta tills alla högersvängare var klara, eftersom det finns en risk att någon sneddar över hela vägen och lägger sig längst till vänster. Detta verkar ju inte rimligt. Kan man inte tolka det som om A gör ett byte av körfält? Han har ju trots allt (oftas är det så iaf) prickat in framvagnen i höger körfält först. enligt §26 skall ju bilen placeras utmed kanten under svängen, då kommer ju A obönhörligen att hamna i det högra körfältet. |
|
|
Erikw: Sorry missade att klippa med slutet av 26'an "En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på." Du har dock helt rätt i att det stycke jag klippte in gäller FÖRE svängen. Ursäkta om jag förvirrade och feltolkade.. Helt klart enlgt trafikförordningen är iallafall att man inte får tolka på en sparkstötting efter en spårvagn, 4 kap 4§... :-) /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
bustorp |
micke: Menar du att A skall lägga sig i vänstra fältet direkt efter sväng när det inte lämpar sig med hänsyn till övrig trafik? Det är väl bättre att byta fil strax efter än direkt i anslutning till korsning.Trots att skyldighet att lämna företräde för B råder. Det finns en anledning till att texten "bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden" står i just den ordningen. Att inte orsaka störningar i direkt anslutning till korsningen. Tror jag... Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Dredd: Du frågade följande: "Räknas det som om A gör ett filbyte, eller har han någon sort förkörsrätt i situationen?" Och mitt svar är då att A mycket väl får lägga sig till vänster om det underlättar hans fortsatta resa. B har väjningsplikt. /Micke |
|
bustorp |
Caspar: Menar du det...? F-n, då är det ingen mening att ha sparken. Men man kan ju tolka efter en buss, det står det inget om,va? :) Då sparar man kollektivtrafikavgiften också. Pengar att tjäna.... Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Observera skillnaden mellan körbana och körfält. En körbana betsår av ett eller flera körfält, och körfälten kan ha olika riktningar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.