|
|
|
|---|---|
mod726 |
Hej ! Här kommer ännu ett inlägg angående ojämn tomgång på V8a. Har en 530i -93a som jag ägt i flera år och tomgången har alltid varit orolig (bilen hade rullat 15000 mil då jag köpte den). Har kollat det berömda insugningsmembranet. Även provat Injection cleaners. Värdena på bes är bra vilket borde innebära att lambdasonderna är friska. Varvräknarnålen ligger stadigt still, men bilen "puffar" på tomgång. Ett intressant fenomen är att tomgången blir bättre, dock ej helt bra, när man slår på halv/helljuset. Har någon färska tips angående är jag idel öra. Mvh/R Robroy |
rsarits |
Jag fick bättre tomgång (läs perfekt) när jag bytte stift från BOSH till NGK i samband med service. Att tomgången blir bättre när du slår på ljuset, beror på att bilen höjer tomgångsvarvet när ljus och/eller AC är påslagna, det ska den göra. |
|
Varför inte bara höja tomgången med 100 rpm? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
rsarits |
Är det så lätt att göra? Sedan finns det ju någon anledning till att bilen går orent på tomgång, det kan ju vara något allvarligt? |
mod726 |
Visst kan man höja tomgången. Man kan leva med den ojämna tomgången oxå vilket jag gjort i flera år. Så länge den inte är så dålig att man får motorstopp är det inga problem. Men samtidigt är det fröjd med en motor som spinner jämt o fint på tomgång, samt en utmaning att knäcka problemet. Glömde nämna att jag även plockat isär och gjort ren tomgångsmotorn. /RR Robroy |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.