AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.340

Inspektion 2

to
24
tome
BMW 523i-00
Jag har en 523i "00 och tänkte göra inspektion 2 själv.Gör jag rätt eller fel,det kostar 6000kr. i BMW Göteborg,med tanke att jag vill köra bilen minst 5-6 år till.Kan detta påverka priset när jag säljer bilen.
stefannorr
När bilen är så pass ny så gör du nog rätt,fins en del köpare som bara vill ha BMW stämplar i boken sen finns de andra som tycker att huvudsaken bilen är servad på verkstad så är de oki..så valet blir ditt : )
to
24
tome
BMW 523i-00
Jag byte tändstyft i går och det gick bra,nu återstår att byta olja.
Undrar om behövs speciel nyckel till oljefiltern,nämlingen det är frsta gången som jag gör service själv.

MvH

BMW

Ve
107
VecTor
320 dT -10
Vet inte om du behöver en speciell nyckel, har nämligen aldrig gjort det på en BMW. Men om du tänker behålla den så kan det vara värt att investera i en sådan.

Lycka till.

Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Funkar med 36mm hylsa o ett spärrskaft.
Byt packning o glöm inte att smörja in den med lite motorolja... dra inte åt locket för hårt.
Har för mig att åtdragning moment står på locket.

//Niclas

Pärlan Länk
to
24
tome
BMW 523i-00
Tack för tipset men jag byte olja i går,så det återstår nu att släcka servicelampan.

MVH

BMW

Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
tome

Finns tips under mekartips här på forumet hur man släcker servicelampan på E39 från -00 o framåt!

Pärlan Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hmmm, det är en del mer än byte av stift, olja och filter som görs vid Insp II, kolla här Länk Om du räknar med att ha bilen 5-6 år bör du följa checdklistan.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Ärligt talat så förstår jag inte hur man kan vara så snål att man servar hemma om man har en -00:a.

Att lämna in på verkstad kostar givetvis, men då får du det "riktigt gjort". Plus att verkstan kollar massa andra grejer också, justerar parkeringsbromsen, läser av felminnet osv osv
På köpet får du en fin stämpel och slipper tjafs när du ska sälja bilen.

Mitt tips bara!

/Krille

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.