AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
652

programmvara för acceleration

Dr
342
Dredd
525d -10
Tjena!

Jag har nu raggat tag i en PC med GPS och lite programvara för att kolla hur mycket fel hastighetsmätaren visar.

Det vore kul att veta hur stort "fel" ni har i era bilar.

Jag undrar också om någon vet om det finns programmvara för att mäta acceleration, eller måste man ha gyron och grejjer för att den mätningen skall bli tillräckligt exakt. Alltså: Finns det windows-programvara för att mäta acceleration enbart med hjälp av GPS?
Hastighetsmätaren i min bil visar genomgående 5% mer än vad min GPS gör.

/Micke
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag kollade vid några hastigheter för något år sedan (Mätarfart vs GPS):
Vid 70 km/h mätarfart -> GPS visade 68,7
100 km/h -> 98
170 km/h -> 167,5
257 km/h -> 253,1

Givetvis var avläsningen av hastighetsmätaren i det sista fallet inte 100 % exakt, eftersom det till skillnad från de övriga fallen inte finns något skalstreck vid just 257 km/h.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
fiffig programvara: Länk

dock inte helt exakt, mer info finns på sidan.

mvh
Anders
Jag instämmer med Nockenwelle.
Jag kollade min 330 strax efter inköp och kunde konstatera att deviationen är 2 km/h över hela registert. Så 330 ägare, håll det i åtanke så inte fabror batong tar er lapp.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En sak att tänka på, om hastighetsmätaren bara visar marginellt för mycket, är att byte till hjul med större rullomkrets kan leda till att mätaren faktiskt visar för lite.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag vet inte hur rätt datorn visar i bilen, men på 323:an diffar det 2km/h mot hastighetsmätaren och i 520 skiljer det 5 km/h allt testat i 100km/t.

BMW CS #5206
Dr
342
Dredd
525d -10
Var ute med en kollega och testade på lunchen.
När mätaren visade 140 gick bilen i 137, det verkar vara ungefär samma deviation som Nockenwelle har mätt fram.

Testade även acceleration enligt Firren's länk med resultatet lite över 7 sekunder på 0-100. Cirka 7,3 enligt avläsning. Analysen fortsätter dock ;)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Biltillverkarna ser nog till att ha lite marginal. De vill väl inte göra sig skyldiga till hastighetsöverträdelser. Hur skulle det gå i t ex USA när de blir stämda för böter och förlorade körkort.

För min del märker jag en skillnad på 5-7 km/tim jämfört med TomTom GPS.

Det är synd att OakGPS, som Firren länkar till, har stannat av i utvecklingen. Det hade varit kul med en version för PocketPC.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.