|
|
|
|---|---|
|
I min 525 -92 luktar det bensin ibland, oftast när den stått 1-4 timmar, ibland riktigt mycket. I helgen gick jag igenom allt jag kunde komma på. Jag öppnadeluckan över tankarmaturen i backluckan, kollade under efter skadade ledningar, lös under motorn och drog åt alla slangklämmor jag kunde se. Likadant ovanifrån. Det fanns inget ställe som var blött nånstans. Slangen eller vad man ska kalla den, som går mellan luftmängdmätaren och insuget är tejpad, så jag tog bort tejpen och kollade, den var ganska duktigt sprucken på flera ställen, och väldigt dåligt tejpad, så jag tejpade om den och nu måste den va tät tycker jag (nån som har en att sälja?) Det enda jag kan tänka mig att bensinlukten kommer ifrån är från den slangen men jag tycker det verkar konstigt, är det verkligen möjligt? Nu har jag känt svag bensinlukt 2 ggr efter jag kollat igenom den, men inte lika stark som förut, men å andra sidan så kommer den ju bara ibland så det är svårt att säga om det blivit bättre. Någon som har tips på fler ställen jag kan kolla? Jag är ganska säker på att det är under huven eftersom jag kände bensinlukt en gång när jag skulle fylla spolarvätska och då hade jag inte känt något inuti bilen. Det är ganska obehagligt att det stinker bensin om en bil, skulle vart lite jobbigt om det vart en eldboll av bilen ute på motorvägen. | |
| Är den svårstartad när den är varm? | |
| Nää den startar bra jämt. Sökte på en annan fras nu än jag gjorde häromdan så jag hittade lite trådar om bensinlukt. Men fler tips skadar ju inte =) | |
|
Jag bytte en läckande bränsleslang på min förra veckan, en sprucken torr rackare som går in i spridarbryggan under regulatorn men den har du säkert redan kollat... Annars kan det ju vara en tätning till en spridare som har torkat men då borde den gå märkbart sämre... Mvh, Magnus. |
|
| Motorerna på 88 och 92 ser helt annorlunda ut, men jag lär väl fortsätta granska slangar, annars får jag väl stoppa ner en tändsticka och kolla vart det börjar brinna. | |
|
Aha... det klart de gör. du har ju m50:n.... Läckage brukar ju synas rätt tydligt pga trycket så jag skulle nog inte vara så orolig... Det konstiga däremot är att mitt läckage inte luktade alls... Mvh, Magnus |
|
| Men när det luktar så man börjar bli yr i kupén så kan det inte vara bra, det är konstigt att det försvinner efter ett tag bara. | |
|
Kan vara läckage i returslangen från spridarna. Går genom bränsletrycksregulatorn. Kolla där. Kolla också ventilationsslangarna så de inte läcker! (Vanligt problem på E34.) Det sitter också en "tankavluftningsventil" i motorrummet som är sammankopplade med insuget och ett "aktivt kolfilter" som tar hand om bensinångor. Kolla dessa länkar så förstår du lite bättre: Länk Länk Länk Länk /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.