AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.654

hård nedväxling (automat)

ca
25
careidas
750Ia -95
Har funderingar på att byta till mig en 750ia -95, enda problemet är att den växlar ner hårt ibland,enligt ägaren (har ej provat bilen själv)
Kan det vara plastkulorna eller momentomvandlaren som är på gång. behöver man vara orolig för låd-ras?

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Beror troligen inte på vare sig plastkulorna (som inte ens finns på den lådan tror jag!) eller momentomvandlaren.
Det är nog inre läckage i lådan, o då måste den bygga högre tryck för att skifta växel, därav hårda växlingar.
Kolla först o främst olja i lådan, ska vara röd o fin o inte lukta bränt.

Troligen är det länge sen oljan bytes, kan bli bättre genom ett olje/sil -byte i automatlådan!
Men inget som är säkert, att det är inre otäthet (läckage) tror jag dock på!

///Magnus
ca
25
careidas
750Ia -95
oljebyte har ägaren inte bytit alls så det kan vara en tänkbar orsak. det som förvånar mig lite är att det är inga problem vid uppväxling. bara när man saktar ned, och då från fjärde ner till tredje steget, skumt.. men oljebyte blir de iaf om den nu hamnar i min ägo. tack för svaret iaf.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle letat vidare, det är nog bara en tidsfråga om en (beggad från skroten?) utbyteslåda behövs, nya/renoverade lådor är nog ekonomiskt självmord...

Mvh
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Varför skulle den rasa bara för att den växlar lite hårt på en växel? Pappa har en 740iA som han kört 4000 mil med sedan inköp och den har alltid växlat ner lite hårt på en växel, lådan fungerar fortfarande... En gammal bil som har lite mil på mätaren kan inte vara fulländad. Självklart är det bättre att hitta en som inte visar på ovanstående fenomen. Min 750 har oxå vid ngt tillfälle växlat ner lite hårt men jag kör på och är lika glad ändå...När 326 hk frigörs vore det konstigt om man inte tillät ett litet ryck...högst personliga åsikter...
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Min förra 750 -98 växlade hårt vid kickdown från 5an till 3an, som att den missade en mellanväxling till 4an och därefter med för höga varv pangade i 3an. Hann köra lite mer än 1000 mil med den utan att den visade på någon förändring av beteendet. Bytte olja och filter i lådan för övrigt utan skillnad. De flesta gissade på en kärvande/igensatt ventil i ventilhuset, kanske pga att oljan nog aldrig var bytt tidigare.
Så här efteråt har jag kommit att tänka på att det kanske även förvärrades av eventuellt glapp i bakaxelklumpen?

Min nuvarande -97a som inte uppvisar detta fenomen alls tycker jag växlar mycket trevligare vid lite "tuffare" situationer, och även mer obemärkt vid normalkörning.

Skulle iaf leta efter en bil med bättre låda. Det känns inte kul när man har passagerare och får sitta och skämmas över hur lådan beter sig!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Förrresten, oljan brukar nog inte vara röd i dessa lådor, utan bmw brukar köra med en genomskinlig "oändligt hållbar" olja som lätt ser skitig ut efter 20.000 mil, även utan att den är bränd. Ska självklart bytas oftare än så!

Båda mina 750 hade/har gått ung. lika långt, men den nuvarande är alltså mycket bättre i lådan.
ca
25
careidas
750Ia -95
Ja många teorier finns det iaf. hur som helst så på lördag blir det nog bytes affär. sen får man se huruvida man skall tolka lådproblemet. återkommer med svar. förresten är det någon som vet om det är "5HP30" låda i 750 -97?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ja det är 5HP30 lådan

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.