|
|
|
|---|---|
|
BMW 850 -91 15.900mil CO 1,8 (0,5) CO 2500 0,8 (0,3) HC 622 (100) LAMBDA 1,00 (0.97-1,03) Nyligen hemmagjord service: Motorolja + filter Automatlådeolja + filter Hydraulolja Bromsolja 12 st tändstift Avblåsta luftfilter (var i hyffsad kondition) Bil var rejält (?) varmkörd innan mätning Innan kontroll: 30 min normal körning 20 min tomgång/normal (McDonals ;) - Precis innan avgaskontrollen: 0-170km/h 4 gånger samt någon minuts däckringar på snön med högt varvtal. - Kontrollanten tyckte att kattarna såg nästan nya ut (troligen förra ägarn som bytt?) och lambdan låg perfekt. Han frågade om bilen drog mycket bensin, och det gör den väll antar jag? 2.0-2.5 liter per mil! Körförbud 2005-03-21 Vad bör jag kontrollera? Mycket tacksam för svar! /Paul | |
|
Försöker läsa gamla inlägg flitig och imorgon blir det prov på insugen med startgas. Finns det flera saker jag kan mäta eller se defekter?? Kom med förslag!! För att köpa allt nytt för många tusenstals kronor är inge roligt alls. Med vänliga hälsningar Paul |
|
|
Om "kattarna" nyligen är bytta så borde det inte värdena vara så där åt "pipan" tycker jag iaf...Du har kanske bara ersättningsrör där nu,ev rensade kattar? Dvs "kattutseende" men bara tomma burkar..Inte omöjligt skulle jag vilja säga. Mvh Janne. |
|
|
Meningsuppbyggnad som en tre-åring...Ursäkta mig :) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
... Hej! Kan vara ett knepigt fall. Man bör börja med en DIS. Kostar några hundringar men då vet man "åtminstone i vilket rum råttorna är". När min 10:a sotade så fick jag liknande värden med kattarna monterade. Kattarna rensar ca 3-400 PPM Således: kör en 5-7mila runda och titta på stiften. Passa då också på att boota om boxarna. Är Motroniclocken gamla så kommer tändspänningen att variera varvid förbränningen i cyl blir ojämn. o s v + m,m MVH /// Paap R |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Börja med att ta bort spänningen (koppla bort båda battreierna) och lägg ihopa + och minus kablarna ca 10 sec så återställer du värdena o boxen. Börja med att köra in bilen igen d.v.s kör en normalrunda, och när bilen är varm gasen i botten i 2-3 växlar så får du nya värden. Det jag reagerar på är Co värdet, och bensinförbrukningen, mycket högt. Kollade mitt senaste protokoll : CO 0,1 (0,5) CO 2500 0,1 (0,3) HC 080 (100) LAMBDA 1,00 (0.97-1,03) Min förbrukning ligger på runt litern blandad körning, konstant 160 km/h 1,5 l/milen Buskörning 2-3 L/milen Det verkar som den får för mycket bensin och är det rätt stift? Själv så använder jag Bosch F7LDCR med dubbla elektroder. Kolla stiften på kontaktorn till luftmängdmätarna, rengör dom med alcohol eller ren bensin. Kolla så det är orginal "kattar", motorn är rejält kännslig om den inte får rätt motstånd. En annan felkälla kan vara att avgassystemet har en läcka, det brukar påverka co 2500 värdet. Kolla kablarna till lambdasonden och kolla att lamdasonden hänger med. mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Visst... Var lite väl snabb att misstänka "fusk" med kattarna,vet ju att t.o.m min gamla M535:a utan kat. har ett hc värde normalt på ca 100ppm med nyjusterade ventiler(på tomgång då) :) Finns som du själv säger också massor att läsa om i "sök inlägg" angående "trasiga avgasvärden" på M70 bl.a. om inte Paap's eller "Båstads" tips räcker ett tag... Mvh Janne. |
|
|
För att göra rätt insattser i detta fall bör du veta vad den höga hc-halten beror på. Hc är kolväten, bensin eller olja, i detta fall oförbrända. Lambdavärdet tyder på att det inte är något bränslefel, co:n vid 2500 är bra men dålig på tomgång tyder på dålig förbränning eller att det tillkommer något som höjer hc-halten efter förbränning, skulle det vara bränsle skulle lambda värdet vara knas, lågt om jag inte missminner mig, det kan vara dåliga ventilstyrningar (olja) eller tätningar till dessa, på avgasssidan. Otäta ventiler, kontrolleras ej genom komprov utan trycksättning av förbränningsrum med kolven i öd-läge med, arbetstakt. Detta göres lämpligen genom att modifiera ett tändstift genom att svetsa eller hårdlöda en nippel för tryckluft på metall-delen av stiftet och sedan ansluta tryckluft. Sedan är det bara att lysna om det pyser någonstans, i ditt fall kan det vara avgasventiler som är otäta så att oförbränt bränsle läcker ut i avgassystemet vid komp,takten. I värsta fall kan det vara en toppackning, det ser du om det bubblar i expansionskärlet vid trycksatt förbränningsrum. Det är bara att gratulera till att du har en 12:a, då får du göra om proceduren många gånger. |
|
|
Synkning av gasspjällen efter ombootning: Länk Man bör nog vänta en halvtimma med med batterikablarna ihop. Jag tvivlar dock att detta hjälper i ditt fall... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... hade en bra och jämn kompression i alla min 12 cyl. Leak down likaså. 11 stift ljusa + 1 sotigt (10:an) Med 10:an satt ur funktion blev HC 32 PPM med kattar. Jackade jag in 10:an steg HC till 5-600 PPM. I mitt fall var det sannolikt 10:ans avgasventilens styrning som glappade 0,9 vill jag minnas. Skall nu provaköra en mätning med nya toppar. BEHÖVER inte vara ett så allvarligt fel på din. Men varmkör + kör några mil. Kontrollera så stiften. De säger en hel del om hur motorn eg mår! Enligt amerikanska Internetsidor så är M70:ans "fel" att just 10:an och i vissa fall även 4:an går för varma som en följd av för kompakt motorrum (egen ide) så al-blocket blir för varmt just vid de bakre byxrören. MVH /// Paap R |
|
Tack för alla fina inlägg, mycket glad! Jag har ännu inte hunnit ta tag i bilen, men skall inom kort göra detta! Har fått tag i en co-haltsmätare också, så det skall nog lösa sig! Jag återkommer! Med vänliga hälsningar Paul |
|
|
runt litern blandad körning med 850n....wow, då drar alltså v12an inte mer än två åttan....MYCKET imponerande! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
YEAAAAAAAAAAAAAAH! =) Nya avgasvärden 2005-03-08 CO 0,0 (0,5) CO 2500 0,0 (0,3) HC 000 (100) LAMBDA 1,03 (0.97-1,03) Tack för allas hjälp!! Besiktningsmannen sa: "Det här blev inte billigt va?" Det jag gjort (vet ej vilket som påverkade): 1. Som BMW-Båstad sa: Kopplade ur batteriet och koppla ihop plus och minus kontakterna 10 sekunder. 2. Insprutningsrengöring från Biltema (ca. 26kr). 3. Skruva loss alla gummislangar på insugssidan samt flödesmätaren. Kontrollerade och gjorde rent, dessutom tog jag loss kontakter och satte ihop igen. Perfekt! Med vänliga hälsningar Paul |
|
|
Ok,vilken känsla det måste vara att få så bra värden med "bara lite rengjöring".... Skönt att det löste sig så smidigt´(och billigt framförallt :)) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
.... verkligen roligt och ett grattis! Tack för att du sedan beskrev för oss andra vad du gjort - värdefullt. MVH /// Paap R |
|
Grattis!! Vilken lättnad! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
passar på att fråga om avgasvärden jag med.. va in på sbp i måndags, ua, men han fick köra en sväng för att få ner lambda värdet CO 0,0 (0,5) CO 2500 0,0 (0,3) HC 008 (100) LAMBDA 1,03 (0.97-1,03) är det normalt eller något som man bör kolla upp? normalt att ligga på 1,03 med en e32 740? //Danne Länk Länk |
|
|
Fan va skönt"Grattis" Fina värden , plockade fram och kollade jag med CO 0,0 (0,5) CO 2500 0,1 (0,3) HC 047 (100) LAMBDA 1,01 (0.97-1,03) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.