|
|
|
|---|---|
|
Vet att turbo har tagits upp en del på det här forumet, men jag hittar inte riktigt det jag är ute efter med sök, så jag ställer frågan istället: Tänkte turbokonvertera min bil (318is 91) på billigaste och enklaste sätt möjligt. Tanken är INTE att ladda 3tusenbar och uppnå 5miljoner hästar. Tanken är att ett lågt ladtryck, ingen IC, inget kompsänkande, ganska låg effektvinst och snabb spool upp. Att kunna montera i/ur turbon snabbt och lätt inför besiktning. Så vad är det som absolut måste med i receptet, förutom själva turbon då alltså. | |
|
Grenrörsadapter så turbon kommer uppåt=snabbt avplock. Rör från turbo till insug. Rör från turbo till avgas. Olja till turbo från t.ex filterhållare och retur till tråg exvis.=klart. MVH Topchop |
|
|
Ingen ny bränsletrycksregulator? Klarar orginal sprut och orginal lmm att förse kalaset med tillräckligt med soppa? |
|
|
Du skulle ju inte kalasa så mycket ;) Steg två: IC Steg tre: xtra spridare/backa tändning MVH Topchop |
|
|
Nej, tanken var juh att kalasa så lite som möjligt. Men jag vill juh inte montera dit en turbo om det inte ger något alls s.a.s. Men om det nu inte behövs något annat är det juh kanoners. Men tänkte mest på bränsletrycksregulatorn, den som sitter i standard i M42'an borde väll inte regulera för övertryck? Eller blir är skillnaden försummbar om man laddar 0.2-0.4? |
|
| Men varför inte köpa ett par vassare kammar och ett extraktorgrenrör i stället. Förmodligen roligare motorkaraktär att köra... | |
| För att det blir dyrare och kommer inte ge samma effekthöjning... | |
|
Jag antar att det är liknande regulator på din bil som på 325an vi har och då är det inga problem. Vår bil har varken bränsletillskott eller backad tändning än, och det är ju inte så bra men bilen fungerar. På 1an och 2an kan jag ge fullt sen måste jag backa av gasen lite för annars kommer spiken, trots detta går den fortare än innan. Det här med motorkaraktär som "den smutsiga grisen" pratar om kan ju alltid diskuteras. Jag gillar både att varva och vrida så i mitt fall kvittar det. Men att ligga i 100 på femman och gasa och den bara sticker är häftigt, det gör den inte mad vassa kammar... MVH Topchop |
|
|
Hur mycket laddar ni med 325'an? För jag vill gärna ha simpelt bonnsmide, men jag vill inte att saker går sönder... och spikningar låter lite farligt. Skulle en 13T från en Volvo S70 funka för mina behov tro? |
|
|
0.6 vilket är för högt men jag kan inte sänka mer. Spiken försvinner vid tändningsänkning. Har lärt mig här hur man gör men har inte tid/plats just nu. 13T, vet ej. |
|
|
Borde funka bra på din 318.. har ej någon erfarenhet men borde börja ladda tidigt! Om du inte vill byta spridare och köra bonnsmide så tryck ihop btr:en lite så bränsle trycket höjs! en hylsa som stämmer övererns med dia i varje ände på btr och pressa ca 3-4mm i ett skruvstäd! |
|
|
Nyström: Vinner jag något på högre bränsletryck vid min mesiga setup? Förlorar jag något? Jag använder bilen dagligen så konstant mer soppa eller felaktig tändning gillas inte. När pengar kommer från trisslotten jag aldrig köper ska problemen lösas men så länge... Jag har byggt en justerbar tryckregulator men inte provat än men det hade ju varit kul att veta vad som väntar mig. MVH Topchop |
|
|
Nyström, det där låter lite farligt. Låter som att jag kommer att få köpa ny btr isf :D Det var något snack jag fick höra om att köpa progresiv btr, vad är det, och vart får man tag på sådant? |
|
|
Så farligt är det inte. Det är bara ett fjäderbelastat membran som du pressar ihop lite. MVH Topchop |
|
|
Hmm.... Vill man att bilen konstant ska dra mer såsa, så är det ett bra sätt att pressa i hop regulatorn... Men vill man verkligen det?? Du vill ju inte att det ska dra soppa när du kör utan laddtryck, då ska den gå som innan.... Bättre isf. att sätta dit en progresiv btr. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.