AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
935

hållbarhet på 325 e30 motor

Visa användare
21
Martin54
325IM - 90
Någon som vill dela med sig av erfarenheter när det gäller hållbarheten på e30 325 motorn ? / martin . .

Min 325IM Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min har gått 30 000mil och går alldeles utmärkt fortfarande. Har bytt en del packningar så nu är motorn tät som en flygplanskabin!

Huvudsaken är som med alla motorer att den får ny olja och filter ofta. Har den fått det hela livet samt inte utsats för onormalt hård körning så håller motorn hur länge som helst.

mvh

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Under den tid jag hade 325:an så var de aldrig nå krångel med motorn,den funka lika bra i alla väder.

M20 i huvetaget är en mycket pålitlig och slitstark motor,mycket bättre motor kan du inte få i denna klass...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Sprukna toppar är vanligt, varför finns det många teorier om. Vissa säger att det är just 2,5 toppen som har större ventiler=mindre gods som är känslig, det ligger nått i det.

Kylsystemet är ofta otät, aluminiumet i röranslutningarna på motorn oxiderar bort, även kylarna läcker, är man då slarvig och inte kollar vattnet så kokar bilen och toppen kanske spricker. Även viscokopplingen i fläkten ger upp med tiden.

Nerslitna kamaxlar,vipparmsaxlar och vippor som går av är inte heller ovanligt.

Motorn är känslig och kräver nogrann service.

Min egen bil har dokumenterad sevice men ändå har kamaxeln antydningar till förslitning vid 21000 mil och tickar ganska oroväckande trots flera kontroller av ventilspelet, och vid kallstart ryker den blått.

Men den går som ett skållat ollon än då :)

Botten delen av motorn är dock nästan odödlig.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kambyte var 20000:e mil får väl ses som acceptabelt.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har orginalkamaxel. Visst tickar den men så länge allt fungerar perfekt ändrar jag inte på något. Tror inte den drar en droppe olja för nivån på stickan är konstant hela tiden. Först efter några hundra mil får jag fylla på ett par deciliter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.