AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
749

Fick tipset att "kolla kammen" vad göra?

Hej!

fick ett tips att eftersom jag skulle köpa en E30 var det viktigt att kolla kammen, frågan är då bara hur man gör det?

menas det kamaxeln eller kamremmen eller något annat?

är det lättkollat, vad ska man titta efter eller lyssna efter?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kamaxeln kontrolleras medelst att lyfta bort ventilkåpan och okulärt "besiktiga" kamaxelns alla nockar+även känna med t.ex nageln på nockarna...Ska inte finnas några spår/grader på dessa nockar.Lite blankt får det vara men absolut inga spår..

Är kamaxeln slut så "knackar" motor en hel del,visserligen svårt att höra vad tickandet/knackandet beror på i många fall.Bäst är då att kolla upp kamaxeln som jag skrev tidigare..

Sedan så är det aldrig fel att ta reda på när kamremmen sist byttes på vagnen OM nu bilen du ska titta på har en rem,kan ju lika gärna ha kedja.

Vad är det för bil exakt du tittar på?

Mvh Janne.
E30 325 från 89 tittar jag på, vet ej om det är rem eller kedja?

Hur kollar man skicket på den?
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
På den bilen är det Rem och den skall bytas var 6000ende mil. Att kolla skick på dessa remmar är bara dumt se istället till att den är bytt inom perioden och är den inte det så bör den bytas (oavsett om den ser ok ut)
killen som har bilen har bara haft den i 500mil och han är "rätt säker" på att den förre ägaren bytte den, så vad ska man göra?

Vad kostar det att byta den? kan man göra det själv?
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Ta bort ventilkåpan och titta på kammen, en nedkörd kam går att få tillfälligt tyst med justering, nockarna ska se lika ut, en rejält nekörd ser "plattare" ut än dom andra. M20 motorernas kammar har en något oförutsägbar tendens att gå ned sig, troligen är de ojämna i kvalitet, det tunna oljeröret som går ovanför kammen är även känsligt för eventuella stopp eller läkage i anslutningarna. Hade en gubb = fullservad o tokfin 86a 320 där höll kammen 15300mil trots bra oljor, justeringar osv.

Kammen med alla tillbehör som krävs, lyftare packningar oljerör gick på ca 6000 om jag inte missminner mig, kamrem o rulle på ca 500. Kammen tog en dag att byta toppen behöver ej tas av det går att dra den genom grillen, kamrem tar ca 2 timmar om man har gjort det förut, 4 - 6 annars, det krävs normalteknisk begåvning, en handbok och noggrannhet och eftertanke. Det är även bra att byta vattenpumpen samtidigt då man ändå har rivit ner resten.

När du köper bil med kamrem lita inte på vad folk säger! Byt rem och spännrulle direkt så vet du vad du har! Det blir väldigt mycket tråkigare än 500 spänn och lite mekgymnastik om remfan går av. Mvh Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.