|
|
|
|---|---|
| Hejsan, jag har blivit lycklig ägare till en 325i Coupé -94 och oljan är lite gulaktig i botten men annars är den brun o fin som den ska vara. Någon som vet vad detta kan bero på? Är det något att oroa sig för? | |
|
Var är oljan gul? Är det under oljepåfyllningslocket bör det inte vara någon fara då det förmodligen bara rör sig om kondensvatten vilket är vanligt under vår kalla del av året, särskilt i kombination med korta körsträckor. Har du däremot gulaktig olja på oljestickan, alltså från långt ner i motorn är det tyvärr frågan om trasig topplockspackning eller i värsta fall ett sprucket topplock. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jo det var lite gult långt ner i motorn alltså när man rengjorde stickan och sen körde ner den igen djupt så kunde man se att det var lite gula små pluttar så att säga.. |
|
TobbeBMW |
dom gula små pluttarna är vatten som som blandats i oljan, som tidigare sagt så är det inte jättebra om det finns vatten i oljan långt ner i motorn, hur fungerar bilen annars?? går den bra, tar den kylarvatten?? ryker den mycket?? (vitt). luktar det avgaser i expansionskärlet?? Dessa tecken tyder på trasig topp eller topplockspackning. Hoppas att du klarar dej ifrån det. |
|
Grundfrågan är: Hur ser det ut och var på oljestickan sitter "det gula"? Nu på vintern är det vanligt och naturligt att det bildas lite kondensvatten i motorn. Detta kondensvatten brukar mestadels ansamlas under ventilkåpan, men även lite i röret till oljestickan. Jag har t ex sett att jag ibland kan få lite gult "klegg" på vissa "utstickande delar" (finns t ex små utstickande "vingar" på plastdelen som skall styra stickan i röret) på oljestickan, när jag drar upp den ur röret. Oljan som fastnat på stickan från tråget, är helt normal i färg/konsistens. Dvs. om "huvuddelen" av oljan på mätområdet på oljestickan är normalfärgad/har normalkonsistens, är det troligen bara lite kondensvatten blandat med olja, som fastnat på stickan när du dragit upp den! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
TobbeBMW: Jo det var de som var det konstiga, bilen fungerande helt perfekt för övrigt inget rykte eller något av det du nämnde ovan. Johan B: jo det var exakt så som du säger på "vingarna" var det små gula geggiga(om man ska ta i) prickar men huvuddelen av stickan var brun o fin färg. Tack för svaren jag ska hämta bilen på lördag och nu är man lugn igen, jag blev lite orolig där när det var frågan om topplockspackningen men jag förmodar att detta inte är så jätteovanligt med gula små prickar? |
|
| Coken, jag hade bett nuvarande ägare byta olja under din överblick. Är det tal om trasig topp/packning så är mycket kostsamt. Och om nu oljan innehåller vatten om än kondens så mår den inte dåligt av ett byte. Hoppas det ordnar sig. | |
| Bimmer Seb: Jo det kan man ju göra annars tänkte jag byta olja själv sen ändå, de e klart att man inte vill ha en trasig topplockspackning redan när man köper en bil men det fanns ju tydligen fler fall med detta att olja var lite gul under de kallare dagarna så det ordnar nog sig till slut. | |
|
Ja du jag har samma på min sticka .. och det är ju ioförsig inte så konstigt när det växlar i temperaturen som det gjort denna vinter ..och sen blir det en del korta körningar varm kall om vartannat tror det är ganska viktigt med oljebyten om man inte är långmilare... Bimmer |
|
|
Bimmer67: Jag körde hem min bil ca 15 mil, efter att jag kom hem kollade jag oljan då var det inte en gul plutt i oljan, så det var förmodligen kondens. Så det du säger där är mycket sant. Snackade lite om det med förra ägaren och han körde ca 2 mil om dagen fram till jobbet och tillbaka. Ni andra: tack för era svar (även om jag varit lite dryg och svara) men jag är riktigt nöjd med bilen och det ordnade sig till slut. Be nice. |
|
|
Jo jag har sjäv frågat runt varför det var så där och fick det svar jag gav dig och blir inte ålja gråtonig och ful utan gyllenbrun och fin så skall det ju inte vara nåt fel.. men fårman tjock gräddaktig smet under oljepåfyllnings locket så skall man nog tro det värsta. Lycka till med din bil Bimmer |
|
|
Jupp så är det. Tack Tack Be nice. |
|
|
Lånar tråden lite....:) Om jag har gräddgul sörja under påfyllnads locket men inte på stickan,e det fortfarande lugnt då...Oljan på stickan e fin o den tar inge kylarvatten eller ryker speciellt mycket (med tanke på det kalla vädret)... |
|
|
Floppen: vad jag har lärt mig av egen erfarenhet så ska det inte vara något problem även om det är lite gul sörja på oljestickan när det är så här kallt och man dessutom inte heller kör långt med bilen. Sen kan man ju inte vara 100% säker på att det är okej men om det bara är vid påfyllnigns locket så tror inte jag du ska behöva oroa dig för något. Be nice. |
|
|
Hej floppen är det väldigt mycket på locket torka av det och kolla om det återkommer ..man kan aldrig vara säker nog Bimmer |
|
|
Ska prova med att torka av locket...Tackar för svaren.. |
|
|
Angående kondensvatten, kan det ändå uppstå ett vitt moln helt plötsligt, eller "pyttsar" det i lite vatten då och då utan att det märks, förutom i oljepåfyllningslocket. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Coken> vart köpte du bilen någonstans? Den råkar inte vara vinröd o Automat? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Var nog bara kondensvatten i min olja för nu är den perfekt överallt och det är ju lite varmare nu än när jag skrev detta inlägget.. Mr_Fatise nä det är en svart och med manuell låda Be nice. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.