|
|
|
|---|---|
|
Var precis å skulle handla ett par nya fästen. Men tydligen så fanns det en special variant för cabben. Givetvis nästan fyra gånger så dyr. Kollade på MotorNord å Autokatalogen men där finns ingen fördyrad variant för cabben. Nån som vet skillnaden? | |
parolof |
Enligt Länk verkar det olika, men priserna där skiljer inte så mycket, men jag vet inte om dom priserna där stämmer med verkligheten. |
|
Hej! Slank in på den här tråden när jag sökte stötdämparfästen för e30 cabrio bak. Någon som kan hjälpa mig att peka vart jag ska titta? mvh Martin |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Websiten www.realoem.com är en kopia av BMW's egna reservdelsverktyg ETK. Så jag 3' E30 (måste välj Classic katalogen), sen Convertible, sen 325i, sen EUR, sen 04/1987, sen M20, sen Left hand drivem, sen Manual och klicka på Browse Parts. Sen hittar du följande under Rear Axle reservdel #7 Länk Stämmer att denna "guide support" är specifik för Cabriolet och har reservdelsnummer 33 52 1 132 104. Kostar ungefär mellan 250-300 SEK hos BMW. |
|
Åh, tusen tack! Just det svaret jag behövde. Men typiskt att det skulle vara special då, då jag beställt från autodoc ett par andra som inte alls verkar lika rejäla (även om om supporten på autodoc påstod att det var rätt till min modell). Egentligen behöver jag hela paketet, del nummer 6,7 och 10-12 då den som sitter där (och som precis gett upp) var av annan typ det också så saknar brickorna. Hela guide-supportdelen hade tryckts ur = dämparens topp var lös och åkte ner genom hålet och låg sedan och tryckte mot skärmen istället. Som tur var inga skador på skärmen från att jag upptäckte det. Men en till nybörjarfråga, dessa delar behöver jag alltså beställa via en BMW-ÅF om jag vill ha original? Och en till fråga, dom jag ny beställt är ändå bättre än dom gamla men inte lika bra som original. Skulle ni köra på dessa ett tag annars? Jag söndagsåker mest med bilen, så det blir inga större påfrestningar för dämparen ändå. |
|
Supporten... Hi hi! :-) "Supporten" har inte en susning om det är reservdelar till dammsugare eller bilar de ger support till. De gör uppslagningar via exakt samma databas som du tittar på via hemsidan. Det du ser på skärmen ser de - inget mer. Det databasen säger, det säger kundsupporten. Och dessa databaser (och därmed dessa lågpriskedjor) har varit ökända för att ha helt fel detaljer till helt fel fordon. Inget ont mot dem som sitter i supporten, de gör troligtvis långt mer än vad uppdragsgivaren begär - de får en kort genomgång hur man använder databasen och that's it... De är i första hand till för att hantera returer och reklamationer (vilket är en mycket vanligt företeelse). Där tycker jag de gör ett riktigt bra jobb faktiskt. Vad som är mycket vanligt inom reservdelseftermarknaden är att klumpa ihop likartade produkter till en (dvs täcka så många produktvarianter och modeller som möjligt med så få produkter som möjligt). Det är helt logiskt och inget fel i det, vissa går lite för långt med det medans mer kända kvalitetsmärken gör det bara när det är lämpligt. Exempelvis är dessa bakre stötdämparlager i princip likadana mellan E30 och E36, och kollar du referenser till BMW's artikelnummer bland de artiklar som dyker upp när du väljer en E30 eller E36 så ser du det. De verkar även ha slagit samman E30 Coupe/Sedan med E30 Cabriolet då de anser att dessa produkter uppenbarligen är väldigt lika. Notera att "de" tycker det... Behöver inte betyda att det är så i verkligheten... Exempelvis köpte jag ny kylare till min E30 (kunde inte få tag i min favorit Behr så köpte Nissens istället vilket inte är lika bra men har ändåså gott anseende). Original har BMW två olika kylare beroende på om det är manuell (utan transmission cooler) eller automat (med transmission cooler). Nissens har optimerat och slimmat sitt utbud och har en modell som täcker båda dessa varianter. Så min kylare kom förbered för transmission cooling med två pluggade uttag (användes såklart inte då jag har manuell låda). Men för slutkunden spelar detta ingen roll, enda skillnaden var att det fanns två pluggade hål. Det är ett exempel där det inte spelar någon roll att man slår samman likartade produkter. Mmmm, det är många som gör fel, glömmer eller kommer på när de skruvat isär alltihopa att de behöver fler delar. Och så slänger de ihop allt och det blir fel. Speciellt kring dämpare har jag sett att det ofta görs fel, man missar viktiga lastspridande brickor, distanser eller liknande. Så yes, köp de små (men viktiga) kringkomponenter du behöver för att göra det riktigt. Ja, vill du ha original (brukar vara Sachs/Boge/ZF/Lemförder) så är det bara att pinna in hos BMW på din kafferast och beställa (eller ringa om du föredrar det). Finns även del delar som eftermarknaden inte har, de tar man också via BMW. Du kan vara lugn, det finns ännu inget dokumenterat fall i Sverige där en reservdelstjänsteman hos BMW har bitit en kund :-) Kan dock inte svara för hur det där är hos andra märken :-) Det är fortfarande lite semestertider men annars brukar det bara ta några arbetsdagar att få leveranser från det tyska centrallagret. Går även att beställa originaldelar via Schmiedmann, kostar lika mycket som hos BMW, men smidigare att bara pinna in hos BMW på sin kafferast och hämta sina prylar som sagt var... Jag tror att de du beställt kommer att fungera alldeles utmärkt. Det är istället viktigare att det monteras ihop rätt och att alla delar som ska vara där faktiskt är där. När du får de nya stödlagren, kolla gärna om du ser några visuella skillnader (dess passform i chassit, dess passform över stötdämparen, dess höjd på pinnskruvarna, dess längd på det genomgående hålet och liknande). Om det inte är några skillnader som påverkar funktionaliteten så bör de fungera alldeles utmärkt. Det finns tusen olika anledningar varför det är olika reservdelsnummer mellan olika modeller och karosser. Ibland kan det vara så simpelt att de gjort en mindre ändring eller bara bytt leverantör - vilket inte spelar någon som helst roll. Ibland kan det vara små nyanser i hårdhet eller volym av gummi i tex bussningar. Men ibland kan det vara att delarna är lika olika som en fyrkant och en cirkel. Man vet aldrig... Bara med lång erfarenhet och kunskap vet man... @martinsj : vilket märke var det förresten på de bakre stödlager du beställde? |
|
@bmw-slangen Tack för utomordentligt svar! Kan förstå supporten, i det här fallet kontaktade dom först sin egen "tekniska internsupport" innan dom svarade mig, men det kan ju varit som du misstänker att dom bara hörde med kollegan som satt bredvid =) Dom jag fick rekommenderat var dessa som nu också är beställda: Länk Däremot saknas som sagt brickor och alla andra kringkomponenter så dessa får jag beställa från BMW antar jag. Inget som sitter på dom som sitter där nu (och har släppt av nu förklariga skäl). |
|
Aha, Lemförder - bra val av dig/supporten - det är ett märke som är kända för kvalitet (se tidigare inlägg). Om möjlighet finns, återkom gärna där du gör en jämförelse när det gäller dimensioner/passform mellan dina nuvarande stötdämparlager (som jag förstår är gjorda just för E30 Cabriolet - fast det finns risk att någon bytt ut dessa innan) med dessa stötdämparlager du beställde nyss (som jag förstår sitter på övriga E30 karosser). |
|
Ah, fint att dom rekommenderade något bra då i alla fall =) Jo, problemet är att dom som satt tidigare inte verkar vara original alls, därav att jag saknar brickor och lastfördelare och allt sådant. Dom som sitter på nu är dessa: Länk = dom billigaste som verkar finnas. Det som hänt är att hela gummidelen som sitter i stödlagret har tryckts ur sitt fäste. Men när jag fått brickor och annat från BMW (ska bara beställa först) så återkommer jag absolut här och meddelar om Lemförder-stödlagren fungerar lika väl som original. |
|
Ja, du kan iallafall prova om stödlager för ordinare E30 karosser passar även E30 Cabriolet (vilket jag tror det gör) - alltid bra att någon faktiskt provar det. Tyvärr kommer du inte ha ett stödlager för E30 Cabriolet i ena handen och ett stödlager för övriga E30 karosser i andra handen att jämföra emellan. Men gissningsvis är de väldigt lika dimensionellt sett så det går nog bra. Nu ska jag ***gissa*** på vad som hänt - behöver inte vara så men detta är min teori. Stödlagret monterades utan några brickor. Om jag minns rätt så innebär det att stötdämparstången i princip trycker den mesta av sin kraft på hylsan i mitten. Denna mittenhylsan är ju endast vulkat ihop med gummit och är inte gjord att ta de axiella krafterna. Så vad jag trodde skulle hända var att endast mittenhylsan lossnade, men det verkade som hela gummiinlägget lossnat helt (inte bara mittenhylsan). Man skulle kunna tänka sig att hylsans vulkning mot gummit var riktigt starkt med det skapade enorma vrid- och skjuvkrafter genom gummit som till slut hamnade i vulkningen mellan gummit och innerväggarna på själva stödlagret och det var den svagaste länken och till slut släppte efter tusentals cykler av överdrivna rörelser. Brickorna är mig veterligen gjorda just för att fördela kraften lite mer lika över komponenten. Mest spekulationer och nog inte så intressant, take away är att inte skippa att montera tillbaka massa komponenter - de flesta finns där av en någotsånär bra eller jäkligt bra anledning :-) |
|
Jag tror du har helt rätt i din gissning, att kraften inte fördelats då brickorna saknades. Men igår hämtade jag brickor från M-Bilar i Borlänge (väldigt trevliga att ha att göra med) och imorse monterades dom på stödlagret från Lemförder. Gick galant, brickorna såg ut att ligga som dom ska och göra det dom ska (fördela krafterna). Hann åka 4-5 mil idag bara men inga missljud och dom verkar sitta där som ska. Får återkomma här om det skulle bli några missöden men för tillfället verkar problemet åtgärdat och jag kan njuta slutet av sommaren med bilen =) Tack för all hjälp här! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.