AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.506

fråga om lyktspolning e32

undrar om det sitter någon sepparat motor för denna, min spolar nämligen inte, en bekant som har annat märke sa att han bara använder lyktspolning om man har mer än halva behållaren full.. kan detta stämma? har nämligen läkage i min behållere så kan inte fylla på så mycket..

//Danne
Länk

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Den spolar bara lyktorna vart femte gång som man spolar rutan, för att minska förbrukningen. Dessutom måste minst parkeringsljuset vara påslaget.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ok, ska kolla detta... men den verkar aldrig spola är det samma motor som till rutan då?

//Danne
Länk

Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Min spolar lyktorna varje gång, har jag nått fel då?

Min: Länk
li
1.959
liste
535i -89
Det är väl separata behållare och separata motorer på alla E32:or med lyktspolning, eller?
jag har bara hittat en behållare iaf.. vart finns sif den till lyktspolningen?

//Danne
Länk

Länk
li
1.959
liste
535i -89
Jag hade en till vänster till lyktorna och en på höger sida till rutan på min 735:a. Möjligt att detta ändrades på V8-modellerna p g a platsbrist eller liknande...?
hmm, jag verkar inte ha någon extra behållare iaf, isf är den extremt välgömd...

//Danne
Länk

Länk
På min 735i-87 satt det 4 olika spolarmotorer, alla trasiga vid köpet!, En till vindruta, en till strålkastarna, en till dimljusen och en till intensivrengörningen, gissar att det är samma på min gröna 540i E34, " kollar det under dagen" och om det är så vore det underligt om 740 E32 var annorlunda på en punkten.

Mvh Stephan
ok, har bara spolning på ruta och lyktor, ej dimljus... misstänker att det är en trasig motor..

//Danne
Länk

Länk
daol; Har din intensivrengörning till vindrutan?

Fanns den möjligheten från fabrik, att ha strålkastarspolning men ingen rening till dimljus? Den varianten har jag bara sett på en 740iL-93 med eftermonterad spolning.

Mvh Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lyktspolningen delar vätska med rutspolningen. På vissa modeller (t ex 750) är det två behållare som är sammanbundna med en tjock slang, för att öka kapaciteten.

Bilar utrustade med lyktspolning har även intensivspolning, med en mindre separat beållare. I den är det tänkt att man ska ha BMW:s egen intensivrengöring. Funktionen aktiveras genom att man trycker spaken mot rattcentrum, till skillnad från den vanliga då man drar spaken mot sig. Intensivspolningen spolar bara så länge man håller spaken intryckt, därefter går ordinare spolning på i någon sekund.

Alltså har bilan antingen en eller tre pumpar, beroende på utrustningsnivå. Alla svensksålda bilar har lyktspolning och därmed tre pumpar (ruta, intensiv och lyktor).

Det är ganska vanligt att pumparna ger upp, prova att mäta om den får spänning eller lägg +/-12V på pumpen.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag är nästan säker på att dimljusspolning ingick om tillvalet var fabriksmonterat.

Erik

___
Erikw; Min 735:a hade fyra motorer, inte tre, en separat motor till dimljusen.

Mvh Stephan
li
1.959
liste
535i -89
Min 735:a hade som sagt två behållare: en till rutan och en till lyktorna. Bilen hade INTE intensivrengörning och INTE spolning av dimljus och såvitt jag minns så hade den två pumpar.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Stephan735i: Det stämmer säkert, tittar man här så är det två pumpar till lyktorna: Länk
Jag har aldrig sett detta förut, men man lär så länge man lever!

Erik

___
Stephan735i: japp det har den

//Danne
Länk

Länk
hmm, då vet jag hur intensiv rengörnignen funkarm, hade ingen aning om det:)

//Danne
Länk

Länk
Liste; Jag gissar att din 735:a blev privatimporterad någon gång 1991-1992, det skulle förklara din konstelation på spolning, alternativt en tidigare ägare som ville ha lamprengörning, dock undrar jag över din utrustningslista som innehåller just kod 500 intensivrengörning?!

Mvh Stephan
li
1.959
liste
535i -89
Stephan - bilen togs in -94 om jag minns rätt, så du kan ha delvis rätt. Dock var det bara två ägare före mig och lyktspolningen ska ha varit original.

Utrustningslistan skrevs in oediterad från BMW:s papper. Jag fick själv förklaringen "De kan ha knappat fel eller också har koden bytt utrustning sen dess eller också har det helt enkelt monterats av från bilen". Vilket av det som verkar mest sannolikt vet jag inte, men ett par av koderna på listan hade bytt komponent. T ex skulle min bil ha HDC som kom först på X5:an... :O
finns många olika alternativ tydligen:) hur ska det vara på en svensksåld 740 -94

//Danne
Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.