AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
692

Mototvärmare

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Någon som vet vilken temperatur motorn får när man använder motorvärmare, läste någonstans att man skulle använda värmaren om det var under +20 grader ute.

CHS
518i slow mobil
nej, men om det är under 5 grader eller minusgrader kan det vara en fin idé. Så kör i alla fall jag och det är vad folk rekomenderar...

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
20
78
2002
2002tii -73
Vill man spara motorn och gynna elmyglarna ska man sätta i motorvärmaren så fort man stoppat motorn. Idealet är ju att ha konstant drifttemperatur i motorn. Titta på taxibilarna, dom går dygnet runt utan kallstarter. Men så håller dom många mil också. För 6-7 år sedan bytte jag toppackningen i en stjärnprydd taxi ( 240 3,0 TD), som gått 36000 mil. Cylinderdiametern var helt inom toleranserna. Jag har sett motorer som gått 3000 mil som varit mer slitna än denna motor var.

Ynf!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Jag läste någonstans att om du hade motorvärmaren i ca 3timmar i -10C så värmdes oljan i sumpen upp till + grader också. Minns inte exakt vilken bil det testades på men jag tycker att bara det är skäl nog att använda motorvärmare ofta.
Jag tror oljetempen blev +7C....
Blockvärmare var det som testades.
Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.