|
|
|
|---|---|
| Är det skadligt att dra M3:an till varvstopp?? var och sneglade på 7600RPM (eller något liknande)... när kommer varvstoppet? eller var jag precis där? :P | |
|
Dag ut å in varje gång jag skulle köra min m3:a så skulle jag nog inte liga på varstoppet hela tiden. MIn 3,2:a varvade upp till 7600, 3,0 ska väll varva 3-400 mindre om inte varv stoppet är höjt |
|
|
3.0 har också 7600. Mvh Per |
|
| Se till att motoroljan är fräsch och uppe i rätt temperatur (minst 70C) så ska det gå bra att dra till varvstoppet så mkt som bensinkontot tillåter. | |
| Ok, tack för era svar ... besvarade frågan bra. | |
| 3.0 har 7400 rpm som varvstopp orginal! | |
|
3.0:an har 7400rpm som sagt... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
....jag tror att även om bilen är helt varm..så är det nog inte så dumt att sätta en gräns på 7000 varv när man växlar...det allra sista ger inget ändå + att det är det som sliter mest. Jag drar iaf ALDRIG ända ut på min. Förstår inte hur folk vågar höjja varvstoppet till 8000+ alltså...men det är ju deras bilar. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
OT M3_LOVER Varför säljer du..? =) För visst är det din? |
|
|
Ofan, jag trodde det var 7600 :) Men henke, att det inte ger nått att varva över 7000 stämmer inte, det finns effekt där, varför tror du annars att folk höjjer varvstoppet för? Att det inte är hälsosamt stämmer ju dock. Mvh Per |
|
|
P3r: Nja, det beror på hur man ser det. En orginal m3:a med varvstopp på 7400 ger inte mycket mer efter 7000, eller säg 7100 då. Men givetvis en M3:a som varvstoppet är på 8200 ger det ju högre upp. Man ändrar ju igentligen bara effektkurvan. Den uppfattningen har jag fått iaf, men jag har ju haft fel förr. Camata: Ja du, vet ej igentligen. Jag har inget garage där jag bor du. Vågar inte ha den stå ute på nätterna i Lidköping mer. Sen så är det väl lite ekonomi och ombytes fråga. Bytte bort min trollingbåt mot bilen så, varför inte byta tillbaka igen. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
M3_LOVER; antar att du bara talar om 3.0:an?...För 3.2:an har plenty att ge efter 7k; max-effekten ligger ju vid 7400 rpm! (Stopp vid 7600) Sedan, ang, oljetemp, har jag för mig att 85 grader är det rekommenderade - dvs inte över 3500 rpm innan dess. |
|
|
Höjt varstopp för strippenkörning tjänar du mycket på! Jag klarade varken 201 meter på 2:an eller 402 meter på 3:an. med 3,2:an 3:an tog slut 20-30 meter innan 402 meter så hade jag kunnat varva 3-400 ytterligare så hade min 13,75 tid kunnat bli någon 10-del lägre |
|
|
Sani: Japp jag pratar om 3.0.an. 80-85 grader har jag hört. Jag brukar ha ca 3000rpm som gräns. Och sen ska det väl INTE vara bra att "varmköra" på tomgång heller väl, bättre att belasta motorn lite, inte sant? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Stämmer bra Henke Mvh Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.