|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Charlie |
Hej alla BMW-fantaster. Nu på lördag ska jag äntligen beställa min drömbil. en 325i som jag drömt om i 5 år. Och det är nu jag fått kalla fötter. kan ni hjälpa mig och övertyga mig att jag fattar rätt beslut...;) Det handlar om 420 000 trots allt, pengar jag sparat i 5 år.. Det är en ny 325i, svart metallic, komfortpaket, sportpaket, xenonljus, elhissar bak, armstöd, harman-kardon ljud, cd-växlare, gran turismo klädsel och massa annat. Vad ska jag tänka på? Något man inte ska glömma vid beställning? Frågor? Tacksam för svar... /en nervös BMW-fanatiker |
|
Tja, det låter som en sjysst bil, med rätt utrustning. Vad du skall tänka på? Värdeminskningen lär väl inte bli nådig de första åren men njut av fri service och doften av ny bil! |
|
|
Skippa elhissar bak, harman-kardon ljud och cd-växlare och gå upp ett motorsteg till 330. |
|
| Oj är dom så dyra, då skulle jag göra som pb satsa på större maskin. När det handlar om sådana summor så skulle då jag vilja att det rörde på sig rejält, | |
|
Det första du skall göra är att förhandla dig till en bra rabatt. Du bör kunna få ned det där priset till 350 med lite god förhandlingsteknik! Nått du inte får missa är: 1. Auto avbländbar backspegel 2. M ratten 3. Om du tar elstolar - glöm inte minnesfunktionen 4. Personligen gillar jag de kromade handtagen Lycka till! |
|
|
Hade ju hellre satsat på en 330. Jag köpte min fabriksny i mitten av november, inkl xenon, regnsensor, multiratt + en massa annat godis. Gav 354.000 som jag tycker är ett bra pris. Är fullständigt helnöjd ! // Mats Ozz |
|
Charlie |
tack för alla råd! jag har redan valt auto avbländbar backspegel och M-ratt (skitsnygg). Elstolar blir lite för dyrt. Priset har jag förhandlat ner till 370 000, så jag är ganska nöjd. Vad det gäller 330 vete fan, känns som för mycket bil...om ni förstår? Just för den klassen i alla fall. Jag försöker blanda sport och familjebil...det är något man köper en gång:) tack för alla råd...igen! vad tycker ni om att äga BMW? hur är de, kvalitet, körglädje osv. har inte så mycket erfarenhet själv. Vad kan man få för en sån om 5 år? är lite säkrare nu i alla fall...fortsätt så som ni har börjat så är jag fast:) ps. är det någon som vet om det går att få mugghållare till? de finns inte i grund/extrautrustningen förutom de som är väldigt opraktiska och placerade mellan stolarna (under armstödet) fult! |
|
Du kan inte få några andra mugghållare fram, tror att du med det extra förvaringspaketet får mugghållare bak. sök i forumet på 320 eller 325, det har varit en hel del diskussioner kring samma ämne för någon månad sen. Måste slå ett slag för Elstolar med minne, speciellt om Ni är flera som skall köra bilen, perfekt tillbehör. Om du har möjlighet, prova 330maskinen det är näst intill M3 drag i den, väldigt rapp och fin maskin. Om du ska tänka lite mer familj och praktik kan en touring vara att rekommendera, + att den lär betala sig den dag du ska sälja, BMW Touring är för det mesta mer eftersökta som begagnade. VAr och värderade 330:an häromveckan, gav styvt 500 erbjuden 330 in så andrahandsvärdetappet på ett drygt år och 2000mil är tufft, men va sutton det kostar att nå sina drömmar. Hoppas du blir glad med bilen, nybil är en känsla som är svår att värdesätta. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Näst intill m3 drag är väl att ta i asken? :) En bra maskin men kanske inte ska jämnföras med m3an. Personligen håller jag med annars, 325an har en bra maskin och du kanske tycker att den känns väldigt rapp (särskilt om du kört "slöa" bilar innan). Men testa 330in, för du kommer vilja ha mer pulver i 325an ganska snart tror jag. Jag tror personligen att 330in håller sig bättre i pris. En underbar bil. Men 325an är inte dum heller :) |
|
|
Köpte Touringen och fick en underbar kompromiss mellan sportbil och sportbil. Både 325 och 330 är ju nästan identiska inuti. Har inte gjort några längre 325 turer men 231 hästar och 300 Nm talar för sig själv säger en som är part i målet. |
|
|
(Till m3efl ang. köp av ny bil.)Jag é inne på min tredje nya bil och jag kommer aldrig att köpa begagnat. Ok att dom sjunker en hel del, men känslan att "ta oskulden" på en ny bil är lika skön varje gång och värd dom där extra slantarna. Tii Charlie vill jag säga att mina tonårsbarn (2 st) gnäller när dom skall krypa in i bilen, men väl där så sitter dom ju helt underbart, gott om plats för bena och sköna säten. Åter igen 330Ci är en KANONBIL, en kombination av sport, komfort och äkta körglädje. Lycka till med vad du än väljer, men passa på att "ta en oskuld" om du kan. Ozz |
|
|
acey: Jag vidhåller mitt påstående. Antar att du kört båda. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Charlie |
God morgon, var på bmw:s hemsida nyss och kollade på en 330i. 344 000 grundutrustad. Vad det gäller utrustning så skiljer det endast i att 330i har hissar bak och armstöd fram och det är 4-5000 kr i värde. Annars är prisskillnaden för stor...för min del i alla fall. visst är 330 mer bil men skulle jag leta efter mer bil hela tiden skulle jag aldrig sluta. 330 är bättre än 325, M3 är bättre än 330 osv. förstår ni vad jag menar? Coupén är lite för lite och touring lite för mycket så sedanen är jag nöjd med. med sportpaketet kan den nästan jämföras med en coupé (nu tröstar jag mig själv bara:)). Hittade ocskå "upplyst M-växelspaksknop" som jag vill ha...det här slutar aldrig, bara lägger till mer och mer för varje dag. ps. det suger att man inte kan få mugghållare fram! ps2. ni som har köpt nya bilar, vet ni hur länge det dröjer efter leverans tills alla papper är klara (försäkring, skatt osv) tänkte åka på semester 3 veckor efter leverans, hinner allt bli klart? kan man påskynda processen? |
|
Charlie Du har nog rätt, mycket VILL ha mer. I mitt fall var jag inställd på beg 325 eller 328, men så dök 330n upp till ett hyggligt pris. För oss touring frälsta så är det ju plus när man köper ny bil (håller värdet ganska bra) men sämre när man köper beg. Angående semester 3 veckor efter lev så är all papper klara när du hämtar bilen, det som kan dröja är servicebeviset och kanske "officiella" europluspapper. Sen kan ju alltid leveransen bli försenad. |
|
|
Min 330 har ett listpris på 392.000 med den utrustningen jag fick 38.000 i rabatt. Ganska bra tycker jag med tanke på att jag hade inbyte som jag dessutom fick kanonbra betalt för. Ang alla papper så blir försäkringen klart direkt, Ta Dial's "Prova-på-försäkring" 3 månader gratis och 3 månader för 450.- Vad det gäller skatten så får du ett provisoriskt skattemärke, men inbetalningskortet kommer efter ca 10 dagar. Vad Du kan göra för att påskynda så är det väl att ringa och be att få betala skatten. Nu har dom tyvärr tagit bort subventionen för miljöklass 1. Jag köpte min på rätt sida nyåret och fick 1.500 i rabatt. Ozz |
|
Charlie |
hej igen, just vad det gäller priset så har jag märkt att jag inte sitter i någån utmärkt förhandlingsposition eftersom jag beställer "skräddarsydd bil". det vore nog lättare om man köpte bil direkt hos handlaren. så blir det nog nästa gång, funderar redan på en 530iA om några år, vi får se när en sån dyker upp. Jag hör av mig med detaljer om priset och förhandlingen efter lördagen:) som det ser ut just nu, kommer bilen att gå på c:a 395 000 (tog bort skinklädseln efter provkörningen...känns lite överdrivet för en 3:a) och de erbjöd mig 30 000 i rabatt. så det blir 365 000 (gårdagens uppgifter) för en safirsvart 325i sedan, komfortpaket, sportpaket, xenon, cd-växlare, harman kardon, vinterdäck+fälg, hissar bak, infällbara speglar, avbländbar backspegel, armstöd fram och belyst växelspaksknop. Vad tycks? är priset ok? om det är för högt hur får jag ner det ytterliggare? en fråga till, har ni handsfree i era bilar? bmw:s orginal verkar inte nå vidare, och de verkar vara exklusivt motorola anpassade. har ni förslag på handsfree där man slipper borra och klistra? det var det för tillfället... tack återigen.. känner mig redan nöjd med BMW-valet när man får sån här respons! |
|
Om du köper bilen privat tycker jag det låter ok prismässigt. Du känner väl till att BMW rear ut 320Ci just nu. Det blir avsevärt billigare, men du verkar ha bestämt dig. Angående motorval 330/325 så håller jag med tidigare talare. 330:n är fantastisk. Dock måste jag säga att jag inte tyckte det var värt merkostnaden från 325:an. Man kan som du själv säger alltid föra ett sånt resonemang. Flera skulle nog säga att 320n är mer prisvärd än 325an, och nån säger säkert att 318 är bättre än 320 osv osv....... Du kommer att få en störtskön kärra! |
|
|
Kör du motorolja HF så försvinner Mugghållarna fram helt. Ett alternativ är fast monterad tfn om du ringer och kör mycket, det eller Motorolja HF är de enda alternativen när knapparna i ratten fungerar. Du kan beställa telefonförberedelse och komplettera med BMW HFsats för Ericsson Nokia Siemens eller motsvarande, kolla tillbehörskatalogen. Dock missar man dom fina knappstyrningen från ratten med liknande montage. Samma ärende finns diskuterat i forumet tidigare under 5-serien och Bilstereo. "Sök inlägg" upope till höger så hittar du det säkert. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Asken: Jo jag har kanske 200 m3 mil och 5 330 så jag kanske är lite biased ;) Men det är lite olika bilar alround så är ju 330in en helt underbar bil. Angående köp av begagnat vs nytt så tar jag nytt vilken dag som helst. Särskilt i dessa tider då bilar verkar vara mer fifflad än någonsin. Problemet är att man aldrig kan veta hur föregående ägare sköter bilen. Inkörnigen av en bil är superviktig och går bilen som demo bil så vet väl alla hur man kör med en sådan? Provkör man en 330 så ligger man inte vid 2000 varv och puttrar utan då drar men den på alla växlar och jag hade inte velat köpa en sådan bil. |
|
|
Det är lättare att köpa beg, då kan man inte få allt man vill. Jag hade inte valt shadowline lister för 4600 före automatiskt avbländbar backspegel t.ex. Det trista med att köpa ny bil är att man ofta måste skippa en del utrustning pga av pengabrist. |
|
Charlie |
I de papper jag har så står det att Shadow Line ingår i M-Sportpaket. Vad är Shadow Line egentligen? En fråga angående instrumenttavlan, pa vissa bilar är varvräknare, osv inramade i silverramar. Hur får man till det? vad heter det ? Håller med dig PB, jag tänker på det hela dagarna, håller på att bli tokig...ska köpa en bil jag drömt om i 5 år som första bil...jobbigt. har redan extrautrustning för över 100 000. vete fan hur jag ska klara det ekonomiskt, men man behöver ju inte äta varje dag om man kör en BMW :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.