|
|
|
|---|---|
|
Har kört en maskin matt-tvätt i bilen i helgen och plockade bort plastkåpan som täcker handbromsen. Upptäcker då att det finns två små smala elsladdar med stift på men de är inte kopplade någonstans. Se Länk Vad har de för funktion? Den ljusblå sladden är det indikeringen till parkeringsbromsen? Följdfråga. Tror att plaskåpan är utbytt eftersom det inte finns knappar för värmestolar. Jag har sportstolar och undertill sitter det kontakter så det borde vara värmeinsatser i dem. Men de går inte att ansluta någonstans. Vad behöver jag för att ansluta dessa och var kopplas det hela ihop? Har fixat en mittkonsol med knappar för värmestolar. | |
|
Den blå är indikering för handbromsen ja. Dom där andra 2 är antagligen för lampan som ska va i bakre askopen. |
|
|
Aha, det hade jag ingen tanke på men ska titta på det i morgon. Då är det bara frågan om värme i sätena som kvarstår. Har stolar och knappar i mittkonsolen men inget draget hur göra? |
|
| Har löst det själv, Tänkte inte på att jag kunde titta på det i ETK. Men är det någon som vet vad det är för relä? | |
|
På min E30 som saknade originalvärme i stolarna (flyttgods från Danmark) så drog jag in själv. Fick tag på komplett sats från skroten genom en kompis. Där var en hel kabelstam som tar strömmen från "expansionskontakten" under rattstången. Inte svårt att hitta eftersom kontakten på kabelstammen bara passar på ett sätt i hålen... Denna kabel (+12V samt jord) dras under golvmattan bort till värmebrytarna i mittkonsollen som sedan leder ut till varje stol med en ny "stam". Lite pyssel att få in allt under mattorna men tar man ut framstolarna helt så funkar det ok. Jag tog även bort mittkonsollen fram, lite mer pyssel men MYCKET lättare att komma åt och trycka in sladdarna under mattan på golvet. |
|
| Perfekt instruktion Tekniknissen. Ska leta upp en kabelsats och montera den. | |
| Kabelsats uppletad och även mittkonsol med stolvärmeknappar. Så i morgon ska det dras in under mattan. Vad jag inte har (vad jag vet) är relät. Vad är det för relä och var ska det sitta? | |
|
relä till vad? det ska väll inte behövas? du har ju knapparna som switchar? eller är jag helt ute och cyklar? |
|
| Jag har funnit ut det själv. 15A relä på plats 16 i säkringsboxen. Frågan är nu bara var pluspolen ska in i kabelhärvan under instrumentpanelen? Men det löser sig nog när jag väl kommit ut till bilen för att leta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.