AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
742

Oljenivås falskvarning - 540iAT -94

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
I eftermiddags varnade bilen för låg oljenivå!? Tyckte det lät konstigt eftersom jag precis kollat oljan en halvtimme innan. Åkte in och kollade en gång till. Nivån låg precis i topp på fullt sträcket. Hällde i ca en dl. bara för att se om nivån skulle stiga över sensorn igen för att få tyst på varningen. Mycket riktigt slutade den att varna, men nu ligger nivån på stickan lite över fullt. Kan det vara fel på oljenivåsensorn, eller har någon nåt annat förslag?
MVH,
Danne

- H U M A N R A G E -
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag upplever att oljenivåsensorerna är mycket känsliga. De ligger lite väl "högt" kalibrerade anser jag. Det behöver ju inte varna så länge oljenivån ligger över MIN sträcket. Men de E34:or jag sett har börjat varna redan vid Mittemellan MIN & MAX sträcken. Min egen E34 likaså.

/Per
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sensorerna lever sitt eget liv. På min M5 varnar den när oljenivå ligger på hälften på mätstickan.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Som sagt: Min varnar vid vid MAX sträcket. Bör man byta sensor eller?
Danne

- H U M A N R A G E -
Amethyst
Jag fyllde på nästan 1L när min varnade i förrgår, ville inte vara tyst ändå. Tycker med att det är lite för mycket i om man ser till stickan. Hällde i en dl till och ska prova nästa start och se om den är tyst nu.

BOOM BOOM BASS
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Hur fungerar era oljenivå-varningar under färd? Jag har fullt upp till precis under max och den varnar alltid vid tändläge 2 och start av motorn, men ett tag efter start så försvinner alltid varningen (det är inte det att displayen bara släcks ned utan varningen är verkligen borta även då man trycker in check knappen) och är borta under hela körningen. När man sedan stänger av motorn kommer varningen alltid tillbaka. Sensorn?
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Jag bytte nivågivaren i tråget... Nu funkar den prima!

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
va det svårt? kostar?
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Lätt som en plätt... Sitter med tre muttrar. Ta det vid oljebyte för du behöver ha ner tråget... Nivåsensorn kostar 844 kr. på BMW.
Lycka till!

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
tack för tipset
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.