AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
852

Vanosproblem och luftmassemätarna på M5 E39

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag vet att många har haft problem med vanosen på M5 E39 och många har också åtgärdat detta, men kan inte detta uppkomma igen? Borde väl finnas några garantier om man köper delarna och gör jobbet hos BMW? Det är ju inte så trevligt om man köper sig en M5 och får fixa med vanosen. Sedan efter några 1000 mil så är det dags igen. Hur mycket går vanoskallaset på om det måste köpas nya delar?

Om man får problem med luftmassemätarna så har jag hört att det kan hjälpa att rengöra de på något speciellt sätt. Om inte det skulle hjälpa så får man väl byta dem också. Hur mycket kostar det om båda krånglar. Kan BMW se det på sin diagnos som de gör?

Om man lagar grejerna så borde de ju ha ganska så lång livslängd, tycker i alla fall jag. Vore som sagt intressant att veta om det finns några sorts garantier mot dessa problem som är väldigt vanliga på M5 E39.

Är det bara slumpen att man råkar ut för sånt här?

Vore tacksam för svar, eftersom man en dag ska köpa en sådan och inte vill stå med tummen mitt i handen!

//Schnitzer

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det lämnas alltid 2 års garanti på jobb och delar, ingen milbegränsning vad jag vet. LMM är enklast att sätta dit nya och se om det hjälper. Datorn visar nog bara orimliga värden inte vad som är fel. Tror en ny Vanos kostar ca 12-15' (+ arbete ung. lika mkt.)
Om man ska rengöra LMM ska man använda typ elektronikspray eller bräkleen som självdunstar. Man ska aldrig vidröra tråden!

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
I en anvisning som Mfemman länkade till använde dom bomulls pinnar till att vidröra och putsa LMM. Som nämnt i min tråd, BMW hittade inget annat än snål gång på min M5. Och den verkade fungera när jag förde den imorse.
Det är ingen tråd på M5 E39. Länk
Aj då.. körde iväg innan jag var klar. Där det står "airflow" har du en blank "platta" som skall gå att spegla sig i när den är rengjord.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
STEPHAN: 2 års garanti är ju hyffsat ändå, men egentligen så borde ju inte problemet dyka upp efter att man har åtgärdat det. Du fick väl problem med din vanos på M5:an trots att din är en -01. Trodde först att de krånglade mest på 99-00. Men hur var det egentligen? Du fick byta vanosen, men var det i onödan eller var det verkligen nödvändigt?

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bmw-lelle: Bra länk, tack!

//Schnitzer

Var det inte fallet där felet skulle ha åtgärdats med 1.20sek del?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det BMW i Solna gjorde hade inte med vanosen att göra. Däremot så rasade vanosen strax efter jag köpt bilen och den stod hos Kelleners. Vanosproblemen finns på alla årsmodeller och det är ett stort problem för BMW.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Ja min motor knackar ju som en diesel, men går som en raket:)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Knacket ska väl inte vara farligt på något sätt?

Vanosproblemet ser jag som det allvarligaste med M5 E39. Det verkar ju ändå inte som att det bli bättre om den blir bytt. Problemet kan väl uppkomma lika enkelt ändå?

//Schnitzer

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Rasslet från Vanosen behöver ju inte betyda problem, endel verkar ju gå väldigt länge så utan att något händer. Men det låter ju inte trevligt, inte så kul att starta och det låter så även om det inte gör något.

Känns som detta är ett arv som redan började lite smått på M3 3,2 som man kunde varit utan. Är bitarna i de utbytta Vanosarna uppdaterade eller har det varit samma henom hela modellserien och som även används vid utbyte?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.